Podpisany we wtorek Kontrakt Terytorialny dla województwa mazowieckiego jest szansą na realizację istotnych inwestycji dla regionalnego przewoźnika pasażerskiego. W najbliższych latach Koleje Mazowieckie będą miały więcej nowoczesnych zapleczy technicznych i pociągów, które pojadą po zmodernizowanych torach.
Kontrakt jest umową ramową pomiędzy rządem i samorządem województwa, dotyczącą realizacji inwestycji głównie przy udziale środków unijnych w kolejnej perspektywie finansowej na lata 2014-2020.
W nowej unijnej perspektywie finansowej samorządy, w tym Warszawa, stawiają na ekologiczny transport szynowy. Dla Kolei Mazowieckich najważniejsza jest szansa wsparcia inwestycji związanych z zapleczem technicznym w Sochaczewie, Tłuszczu i Radomiu, gdzie zgodnie z planem mają powstać supernowoczesne obiekty poprawiające warunki eksploatacji pojazdów znajdujących się w parku taborowym przewoźnika.
Kontrakt to dla Kolei Mazowieckich także szansa unijnego wsparcia planów związanych z zakupem i modernizacją taboru. Istotne są także projekty związane z modernizacją torów kluczowych linii, zapewniających dostępność w ramach ruchu aglomeracyjnego m.in. średnicowej (między dworcami Warszawa Zachodnia a Warszawa Wschodnia) oraz obwodowej (odcinek Warszawa Gołąbki – Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska).
Inne projekty obejmują m.in. prace na trasie E75 Warszawa – Rembertów – Sadowne, poprawę przepustowości linii kolejowej E20 Warszawa Rembertów – Mińsk Mazowiecki, czy prace na odcinku Sochaczew – Swarzędz, a także na linii kolejowej nr 447 Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki. Ogromne znaczenie ma również poprawa dostępności komunikacyjnej portu Warszawa - Modlin. Niezbędne inwestycje to budowa bocznicy od stacji Modlin do lotniska wraz z budową stacji kolejowej w bezpośrednim sąsiedztwie terminala.