KE otrzymała ostateczną wersją POIiŚ na 2014-2020

KE otrzymała ostateczną wersją POIiŚ na 2014-2020

28 listopada 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Podstawowy dokument ramowy umożliwiający wydatkowanie środków unijnych m.in. na transport w latach 2014-2020 został właśnie przekazany do ostatecznego zatwierdzenia Komisji Europejskiej. Największy pod względem alokacji program na nową perspektywę został uzgodniony w toku rund negocjacyjnych trwających od lipca tego roku.

Fot. PKP PLK

POIiŚ 2014-2020, podobnie jak jego poprzednik, ma przede wszystkim wspierać rozwój infrastruktury technicznej kraju, co w efekcie przyczyni się do zrównoważonego rozwoju gospodarki oraz zwiększenia jej konkurencyjności.

– Dzięki zachowanej spójności i równowadze pomiędzy działaniami w infrastrukturę oraz wsparciu skierowanemu do wybranych obszarów, program będzie skutecznie realizował założenia Strategii Europa 2020, z którą powiązany jest jego cel główny: wsparcie gospodarki efektywnie korzystającej z zasobów i przyjaznej środowisku oraz sprzyjającej spójności społecznej i terytorialnej – powiedziała Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju.

Budżet programu to ponad 27,4 mld euro z Funduszy Europejskich (FE), czyli ok. 115,6 mld zł. Głównymi beneficjentami będą podmioty publiczne, w tym jednostki samorządu terytorialnego oraz przedsiębiorcy, w szczególności duże firmy.

Środki na transport szynowy w ramach POIiŚ zapewniono przede wszystkim w priorytecie nr 5 "Rozwój transportu kolejowego w Polsce" polegającego na modernizacji kolei w TEN-T, poza tą siecią i kolei miejskich (alokacja z FE wynosi ok. 5 mld euro) oraz w priorytecie nr 6 "Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach", w którym przewidziano modernizację infrastruktury i taboru dla publicznego transportu  zbiorowego w miastach i na ich obszarach funkcjonalnych (alokacja z FE to 2,34 mld euro).