Remont WWK, czyli 5 lat utrudnień?

Remont WWK, czyli 5 lat utrudnień?

04 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zapowiadane od kilku lat przez PKP PLK remonty na średnicy w ramach aglomeracji warszawskiej mają potrwać pięć lat i spowodować duże utrudnienia dla mieszkańców stolicy. Czy rzeczywiście grozi nam równoczesne zamknięcie trzech warszawskich stacji kolejowych?

Fot. Mateusz Kania

PKP Polskie Linie Kolejowe od dawna miały w planach przeprowadzenie modernizacji w Warszawskim Węźle Kolejowym z wyłączeniem na czas robót z użytkowania trzech stacji: Warszawy Wschodniej, Centralnej i Zachodniej. Wtedy pociągi dalekobieżne kursowałyby przez Dworzec Gdański.  

Termin ten stał się bardziej realny po podpisaniu 5 listopada br. listu intencyjnego przez PKP PLK, PKP SA i Urząd m. st. Warszawy.

Sygnatariusze dokumentu zadeklarowali wprowadzone licznych rozwiązań, które ułatwią podróżowanie w czasie remontów. Spółki i przewoźnicy kolejowi wraz z miastem będą współpracowali w takich kwestiach jak: wzajemne honorowanie biletów, zintegrowana informacja pasażerska oraz zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej podczas prac modernizacyjnych.

Natomiast portal TVN24.pl informuje, że jest w posiadaniu prezentacji PKP PLK, z której wynika, że remonty warszawskiej średnicy odbędą się najdalej w 2018-2022 roku, tak, aby było możliwe wykorzystanie środków z UE, w sumie ok. 20 mld zł.

W prezentacji pojawia się również informacja: „Ruch dalekobieżny w latach 2008-2022 kierowany jest przez stację Warszawa Gdańska.” W wariancie maksymalnym stacja ta miałaby obsłużyć 52 tys. pasażerów w ciągu doby. Z kolei według dokumentu pasażerowie pociągów kursujących po liniach podmiejskich przez 2,5 roku będą korzystać z Warszawy Śródmieście, a przez kolejne 2,5 roku z Dworca Centralnego.

Kolejowe inwestycje mają również, jak informuje TVN24.pl, spowodować utrudnienia na stołecznych drogach, w ciągu linii średnicowej (Kruczkowskiego, Solec, Wybrzeże Kościuszkowskie, Wybrzeże Szczecińskie, Zamojskiego, Targowa), jak i obwodowej (Kasprzaka, Wolska, Górczewska, Obozowa).

PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP S.A. oraz ZTM Warszawa informują z kolei, że zapowiadana od wielu miesięcy modernizacja sieci kolejowej w Warszawie uwzględnia dostosowanie jej do potrzeb pasażerów oraz dalsze integrowanie z komunikacją miejską.

Jak informuje "Kurier Kolejowy" Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK, dzięki podpisaniu listu intencyjnego, wspólnie z władzami Warszawy, spółka planuje takie przeprowadzenie prac, które będzie minimalizowało utrudnienia dla mieszkańców.

– Podczas ustalania harmonogramu, wykorzystamy zarówno doświadczenia Warszawy związane z budową metra, jak również wiedzę i doświadczenie PLK z dotychczas wykonanych modernizacji. Nie zapadły jednak jeszcze żadne decyzje czy i kiedy wyłączone z ruchu będą warszawskie dworce. Szczegółowy harmonogram inwestycji w Warszawskim Węźle Kolejowym jest w tej chwili opracowywany. Decyzje o tym jak zostanie poprowadzony ruch oraz jaki będzie sposób i zakres wykorzystania poszczególnych dworców zapadną w przyszłym roku. Wtedy też szczegóły rozwiązań zostaną przedstawione opinii publicznej – mówi Mirosław Siemieniec.