Co nowego w europejskim rozkładzie jazdy pociągów?

Co nowego w europejskim rozkładzie jazdy pociągów?

18 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

14 grudnia br. w całej Europie zmienił się rozkład jazdy pociągów. Liczba nowo wprowadzonych połączeń przewyższyła liczbę wycofanych pociągów.

Fot. Kuba Batorowicz

Coraz mniej nocnych połączeń

Nadal wycofywane są nocne połączenia w Europie. Nie będzie już nocnego pociągu z Paryża do Berlina i Hamburga oraz z Bazylei, Amsterdamu i Pragi do Kopenhagi. Pociąg EuroNight z Warszawy i Pragi do Amsterdamu nie dojeżdza już do Holandii i kończy bieg na stacji w niemieckiej Kolonii. Koleje Rosyjskie (RŻD) zawiesiły połączenia z Moskwy do Bukaresztu, Sofii i Belgradu. Zamiast pociągu Moskwa-Budapeszt, kursującego przez Ukrainę, od nowego rozkładu jazdy na tej trasie kursuje raz w tygodniu wagon bezpośredni, dołączany do pociągu EuroNight „Vltava” kursującego z Moskwy do Pragi przez terytorium Białorusi i Polski. Z rozkładu znikają dzienne połączenia na trasie Hamburg-Berlin-Wrocław oraz Hamburg-Berlin-Praga-Wiedeń. Wprowadzono natomiast nowe połączenia Railjet z Pragi do Wiednia i Grazu z dwugodzinnym interwałem kursowania. Po przerwie wrócił na tory dzienny pociąg z Warszawy do Pragi. Trójmiasto zyskało bezpośrednie połączenie z Wiedniem. Nie dojedziemy już jednak z Warszawy do austriackiego Villach i dziennym  pociągiem do Budapesztu.  Korzystając z nowych nocnych połączeń możemy dostać się z Ljubljany do Belgradu oraz z Budapesztu do Sofii przez niedawno otwarty most na Dunaju w bułgarskim mieście Widyń.

Z pociągu na samolot

Przywrócenie tradycyjnych połączeń pomiędzy Amsterdamem i Brukselą z interwałem godzinnym oznacza fiasko szybkiej kolei Fyra. Na nowe super szybkie pociągi pasażerowie będą musieli poczekać do 2021 r. Dzięki nowemu przystankowi na lotnisku w Brukseli po raz pierwszy pociągi połączyły porty lotnicze w Amsterdamie i Brukseli.

Nowy dworzec w Wiedniu pozwolił Austriackim Kolejom Federalnym (ÖBB) rozwinąć połączenia do Grazu i Villach. Ponadto przez nową stację, aż do portu lotniczego w Wiedniu przyjeżdżają wszystkie pociągi ICE z Niemiec.

Nowości i powroty

Zlikwidowano ostatni pociąg InterCity łączący Niemcy z Luksemburgiem. Pasażerowie mogą natomiast skorzystać z nowego cogodzinnego połączenia z Koblenz do Luksemburgu.

Przewoźnik Thello uruchomił nowe dzienne połączenia na trasie z Mediolanu do Marsylii przez Niceę. 

W Norwegii zwiększono do sześciu par dziennie liczbę połączeń na trasie Oslo – Kristiansand – Stavanger. W Szwecji z kolei przywrócono nocne połączenia ze Sztokholmu do Malmö, a nowy operator MTR Nordic uruchomi w marcu 2015 r. cztery pary pociągów dziennie (w weekendy dwie pary) na trasie ze Sztokholmu do Göteborga.