Pendolino krótkodystansowe

Pendolino krótkodystansowe

27 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Hiszpania jest niedoścignionym europejskim liderem w rozwoju kolei dużych prędkości. Na Półwyspie Iberyjskim nowe linie kolejowe dla superszybkich pociągów wyrastają jak grzyby po deszczu.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Już teraz hiszpańska sieć KDP liczy ponad 2000 km, a kolejnych 1000 km linii jest w budowie. Tylko w ciągu trzech ostatnich lat rząd Hiszpanii przeznaczył na rozbudowę sieci KDP blisko 3,6 mld euro. W najbliższych latach sumy przeznaczone przez państwo na rozwój tej gałęzi transportu mają się kształtować na podobnym poziomie.

Linie KDP, po których pociągi pasażerskie mkną z szybkością 250-310 km/h, już teraz łączą największe miasta i ośrodki gospodarcze. Oprócz gigantycznych nakładów na budowę nowych linii znaczną część funduszy przeznacza się na zakup nowoczesnego taboru.

Tabor mieszany

Hiszpanie, w odróżnieniu od innych krajów z siecią KDP, takich jak Francja czy Niemcy, gdzie do obsługi szybkich linii wykorzystywany jest w miarę ujednolicony tabor, od lat konsekwentnie inwestują w tabor mieszany, różnych światowych producentów. W tej chwili państwowy przewoźnik RENFE dysponuje 230 pociągami z prędkością konstrukcyjną od 250 do 350 km/h, jedenastu różnych typów. Są to zarówno pociągi generacji TGV Alstomu, Velaro Siemensa, czy Talgo Bombardiera. Różne typy pociągów kupowane są z myślą o obsłudze konkretnych linii i poszczególnych odcinków KDP, z uwzględnieniem występującego napięcia w sieci i szerokości toru.

W 2011 r. na hiszpańskie tory wyjechały pociągi Pendolino najnowszej, czwartej generacji, będące bliźniaczą wersją naszych ED250. Podobnie jak polskie pociągi, przystosowane są do jazdy z szybkością 250 km/h i nie są wyposażone w technikę wychylnego pudła.

Hiszpańska wersja Pendolino jest za to bardzo skromna. Czteroczłonowe jednostki wyłącznie z miejscami drugiej klasy, bez części barowej, są przeznaczone do obsługi krótkich odcinków linii KDP, gdzie podróż trwa nie dłużej niż 70 minut. Mimo to wykorzystywana jest ich pełna moc i na każdej z dwóch obsługiwanych tras rozpędzają się do 250 km/h.

Hiszpańskie Pendolino

RENFE początkowo planował zakup 30 pociągów tej serii. Umowa między producentem – konsorcjum Alstom-CAF a RENFE opiewająca na kwotę 350 mln euro została podpisana w marcu 2006 r. Niespełna dwa lata później, po oświadczeniu producenta o zwiększeniu kosztu jednostkowego do 13,5 mln euro za pociąg, umowę renegocjowano i ostatecznie zakupiono tylko 13 składów. Pociągi zostały dostarczone na przełomie 2009/2010 r. i od czerwca 2011 r. rozpoczęły regularne kursy z pasażerami.

Czterowagonowe składy otrzymały w Hiszpanii oznaczenie serii 114. Pociągi mają długość 108 m, wyposażone są w osiem asynchronicznych silników o łącznej mocy 4000 kW i przystosowane są do jazdy po torach o standardowym rozstawie 1435 mm. Jednosystemowe jednostki zasilane są prądem zmiennym 25 kV. Ponadto pociągi wyposażono w pokładowe urządzenia kontroli ruchu: europejski (ERTMS – ETCS poziomu 1 i 2), niemiecki (LZB) i hiszpański (Asfa Digital).

Wnętrze pociągów utrzymane jest w jasnej, kremowej kolorystyce, a fotele mają miękką tapicerkę w kolorze błękitu. W klimatyzowanym wnętrzu znajduje się 236 miejsc do siedzenia. Są to wyłącznie miejsca klasy Turista (hiszpański odpowiednik drugiej klasy) z bezprzedziałowym układem foteli 2 x 2. Jeden z wagonów przystosowano do przewozu osób niepełnosprawnych o ograniczonych możliwościach ruchowych. Fotele nie posiadają regulacji. Przy każdym siedzeniu jest rozkładany stolik i gniazdko 220 V.

W suficie zamontowano monitory, na których w czasie podróży podawane są informacje o aktualnej godzinie, temperaturze, prędkości pociągu oraz kolejnych stacjach zatrzymania. Wzorem uznanych linii lotniczych co jakiś czas na monitorze wyświetlana jest interaktywna mapa z aktualnym położeniem pociągu.

Ze względu na to, że pociągi pokonują krótkie dystanse, na pokładzie nie przewidziano części gastronomicznej. W zamian za to w przedsionku jednego z wagonów zainstalowano automat z przekąskami i zimnymi napojami.


W pociągach serii 114 nie ma podziału miejsc dla osób korzystających z telefonów komórkowych i stref ciszy, więc zgodnie z przepisami używanie komórek dozwolone jest tylko w przedsionkach wagonów.

Avant do Barcelony

Aktualnie Pendolino kursuje na dwóch trasach pod marką Avant – pociągów KDP krótkich i średnich dystansów o prędkości maksymalnej do 250 km/h. Pierwszą relacją jest trasa Madryt – Valladolid (179 km). Jest to pierwszy fragment budowanej linii dużych prędkości Madryt – Gijón/La Coruña. Przejazd tą trasą z jednym postojem na stacji pośredniej Segovia zajmuje od 56 do 65 minut. Codziennie jest 10 połączeń Avant, a normalny bilet na przejazd kosztuje 28,60 euro.

Druga obsługiwana trasa to Barcelona – Lleida, będąca częścią linii KDP Barcelona – Madryt. Ten odcinek, podobnie jak Madryt – Valladolid, ma tą samą długość 179 km, a osiem par pociągów dziennie pokonuje ją w czasie od 57 do 70 minut z jednym zatrzymaniem w Camp Tarragona. Cena biletu to 28,90 euro.

Wszystkie pociągi KDP w Hiszpanii, w tym także Avant, mają niemal stuprocentową punktualność. Na podobnym poziomie kształtuje się też frekwencja w godzinach porannego i popołudniowego szczytu. Stąd coraz częściej pociągi Avant zestawiane są z dwóch jednostek serii 114.

Gwarancja punktualności podparta jest wysokimi odszkodowaniami dla pasażerów w przypadku wystąpienia ewentualnych opóźnień. Za każde opóźnienie powyżej 20 minut pasażerowie otrzymują rekompensatę w wysokości 25 proc. ceny biletu. Jeśli opóźnienie wynosi więcej niż 40 minut, przewoźnik zwraca już 50 proc. ceny za zakupiony bilet. Całkowity zwrot za bilet przysługuje wówczas, gdy opóźnienie pociągu wynosi więcej niż 60 minut.