Patrole SOK na tropie złodziei infrastruktury

Patrole SOK na tropie złodziei infrastruktury

24 grudnia 2014 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W ostatnich dniach doszło do serii kradzieży elementów infrastruktury, których konsekwencje oznaczają poważne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu pociągów.

Fot. Arch. PKP PLK

We wtorek, 23 grudnia we Wrocławiu Straż Ochrony Kolei zatrzymała mężczyznę podczas kradzieży kabla od sygnalizacji i kamer na przejeździe kolejowo-drogowym. Sprawca wyciął prawie 50 metrów kabla na szlaku Wrocław Kuźniki – Wrocław Pracze. Uszkodzenie urządzeń ograniczało bezpieczeństwo na przejeździe.

Podczas akcji funkcjonariuszy z Komendy Regionalnej SOK we Wrocławiu mężczyzna stawiał opór. -  Pchnął funkcjonariusza i próbował uciec. Po dwóch strzałach ostrzegawczych sprawca zatrzymał się, jednak był agresywny i dopiero zdecydowane działanie i kajdanki uspokoiło złodzieja – informuje Paweł Boczek rzecznik prasowy SOK. 39-letni mieszkaniec Polkowic trafił do Komisariatu Kolejowego Policji we Wrocławiu. Mężczyzna jest już znany z wcześniejszych kradzieży.

Natomiast, w piątek, 19 grudnia k/ Węglińca (woj. dolnośląskie) SOK po kilkukilometrowym pościgu samochodowym i użyciu psa zatrzymała złodzieja elementów kolejowych. Rabuś z kolegami naraził kolej na prawie 40 tys. strat. Złodzieje wycięli ponad 300 metrów sieci trakcyjnej na linii Węgliniec - Bielawa Dolna.

Trwa też dochodzenie po kradzieży kilkuset metrów sieci trakcyjnej na trasie Legnica – Wrocław, która spowodowała opóźnienia pociągów. Wymiana uszkodzonych elementów i montaż nowych to koszty sięgające milionów złotych.

Ponadto, w grudniu Straż Ochrony Kolei zwiększyła ilość patroli na Dolnym Śląsku. Jest na szlakach kolejowych oraz wspólnie z policją kontroluje punkty skupu złomu, gdzie najczęściej sprawcy próbują zbyć łup.

Kradzieże elementów kolejowych są zagrożeniem dla bezpieczeństwa i utrudnieniem dla podróżnych. Aby ograniczyć straty Straż Ochrony Kolei wykorzystuje Mobilne Centra Monitoringu oraz foto pułapki, które uaktywniają się i przekazują obraz w formie mms-a, gdy na torach pojawiają się potencjalni złodzieje. Kolejarze, coraz częściej stosują elementy z tworzyw sztucznych, a urządzenia umieszczają w zamkniętych i strzeżonych pomieszczeniach.

Złodzieje muszą liczyć się z tym, że za uszkodzenie linii kolejowej, zakłócenie pracy urządzeń zgodnie z art. 254 a k.k. grozi kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8.