Inauguracja pracy nowych suwnic BCT Gdynia

Inauguracja pracy nowych suwnic BCT Gdynia

10 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Po trwających prawie miesiąc testach i ostatnich przygotowaniach, 9 stycznia oficjalnie powitano nowe suwnice nabrzeżowe Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. W uroczystości udział wzięli m.in. Dorota Pyć, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju oraz Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.

Fot. BCT Gdynia

Uroczystej inauguracji dokonał prezes Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego Krzysztof Szymborski. Wraz z nim, nowe suwnice witali Dorota Pyć, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju, odpowiedzialna za gospodarkę morską, Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni, Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz poseł Tadeusz Aziewicz.

– Musimy trzymać się morza i dbać o polską gospodarkę morską. Polska nie była jeszcze w okresie tak wielkich inwestycji. Mamy dzisiaj okazję uczestniczyć w wydarzeniu, które jest owocem współpracy kilku podmiotów. Spójna polityka państwa, zarządu portu oraz terminalu pozwala na tak szybki rozwój – powiedział prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.

To nie koniec inwestycji w Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Terminal jeszcze w tym roku wzbogaci się o dwa podobne urządzenia. Wszystko to w ramach prowadzonego od 2012 r. programu inwestycyjnego o wartości ponad 200 milionów złotych, z których znaczna część pochodzi ze środków Unii Europejskiej. Inwestycje i zakupy sprzętu pozwolą na zwiększenie potencjału przeładunkowego BCT o połowę.

– Jestem bardzo dumna, że mogę brać udział w tak ważnej dla Gdyni i Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego uroczystości. Tego typu inwestycje w infrastrukturę są niezwykle ważne dla zwiększania konkurencyjności rodzimych portów. Budują one wartość gospodarki morskiej będącej ważną częścią gospodarki krajowej – powiedziała podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Dorota Pyć.

Równocześnie, wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia, prowadzona jest modernizacja terminalu kolejowego BCT obejmująca m.in. przedłużenie istniejących torów, co pozwoli na równoczesną obsługę do trzech składów całopociągowych. Jest to o tyle ważne, że od kilku lat zaobserwować można rosnący udział przeładunków kolejowych w ogólnej liczbie operacji prowadzonych w BCT – utrzymuje się on na poziomie ponad 35 proc., nierzadko przekraczając 40 proc.

– Wydaliśmy już prawie 200 mln zł, by budować zdolności przeładunkowe Gdyni, tak by w najbliższym czasie BCT mogło obsługiwać statki oceaniczne. To ogromne przedsięwzięcie – powiedział prezes BCT Krzysztof Szymborski. 

W trakcie piątkowej uroczystości suwnicom nadane zostały imiona Gdynka i Gdynek. To propozycje, które zwyciężyły w konkursie organizowanym przez Bałtycki Terminal Kontenerowy wspólnie z redakcją "Dziennika Bałtyckiego", na który Gdynianie i miłośnicy portów nadesłali ponad 170 propozycji.