MIR: 2014 rok przyniósł skokowy wzrost inwestycji na kolei

MIR: 2014 rok przyniósł skokowy wzrost inwestycji na kolei

12 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ubiegły rok był okresem realizacji wielu działań istotnych dla branży kolejowej, zarówno w zakresie infrastruktury liniowej, jak i taboru oraz obsługi podróżnych. – W 2014 r. PKP PLK przeznaczyły na inwestycje 7 mld zł, a dodatkowo 2 mld zł na utrzymanie sieci i remonty. To stanowi aż 30-procentowy wzrost wydatków w stosunku do tych z 2013 r. – mówi Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Fot. Rafał Wilgusiak

Wśród najważniejszych wydarzeń minionego roku, według MIR, należy wymienić również realizowane z sukcesem projekty taborowe, w tym m.in. odebranie 110 sztuk nowych lub modernizowanych eztów, wagonów i lokomotyw.

– Uruchomienie składów Pendolino oraz coraz nowocześniejszy tabor wykorzystywany przez przewoźników, jest obok poprawiającego się stanu infrastruktury najdobitniejszym sygnałem, że pomimo wielu problemów inwestycje w sektorze kolejowym są realizowane coraz sprawniej – podkreśla Piotr Popa.

Zmieniają się również dworce – w 2014 r. zrealizowano 22 inwestycje dworcowe za kwotę ok. 220 mln zł, rozpoczęło się także pilotażowe wdrożenie Innowacyjnych Dworców Systemowych. Dodatkowo, uruchomienie składów Pendolino, jak i modernizacja najważniejszych tras oraz komplementarne prace na pozostałych liniach wraz z modernizacją lub zakupem taboru - zdaniem ministerstwa - wpłyną na stymulowanie popytu na usługi pasażerskie w sektorze transportu.

– Wszystko to pozwala z optymizmem spoglądać na branżę kolejową w perspektywie nadchodzącego roku – uważa przedstawiciel Biura Ministra Infrastruktury i Rozwoju.

Według rzecznika MIR, tegoroczne oraz przyszłoroczne nakłady na infrastrukturę kolejową sprzyjają szerokiemu zaangażowaniu firm budowlanych w proces modernizacji.

– Dzięki rozmowom prowadzonym w ramach Forum Inwestycyjnego wykonawcy mają szansę na przedstawienie swoich propozycji w zakresie realizacji inwestycji, szereg z tych postulatów udało się wdrożyć. Wprowadzane zmiany pozwolą wykorzystać nakłady na inwestycje jako impuls do rozwoju i budowy silnego i stabilnego zaplecza przez firmy budowlane – mówi Popa. – Odpowiednie wykorzystanie obecnej, bezprecedensowej w dotychczasowej historii, skali inwestycji kolejowych pozwoli też na płynne przejście do realizacji prac w ramach perspektywy 2014-2020 – podsumowuje rzecznik.