PKP Cargo planuje zakup 20 lokomotyw za 400 mln zł

PKP Cargo planuje zakup 20 lokomotyw za 400 mln zł

12 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dwadzieścia, z czego pięć opcjonalnie – tyle lokomotyw wielosystemowych PKP Cargo planuje zakupić do obsługi połączeń transgranicznych. Całkowita wartość zamówienia to 400 mln zł.

Fot. PKP Cargo

Nowe lokomotywy wielosystemowe mają być dostarczane od sierpnia 2016 r. do marca 2017 r. Zakres przetargu obejmuje zakup 15 lokomotyw (+5 opcjonalnie) z pełnym utrzymaniem do pierwszej naprawy rewizyjnej (P4) oraz jej wykonaniem po 8 latach lub 1,2 mln km. Pierwsze dwie lokomotywy mają wyjechać  na tory w sierpniu 2016 r. i będą dopuszczone do przewozów na obszarze Polski, Niemiec, Austrii, Czech, Słowacji i Węgier. Kolejne lokomotywy będą dedykowane do przewozów na trasie Polska-Niemcy-Holandia.

W ogłoszonym przetargu mogą wziąć udział wszyscy dostawcy, choć Wojciech Derda, członek zarządu ds. operacyjnych PKP Cargo, przyznaje, że przewoźnik liczy przede wszystkim na udział takich firm, jak Siemens, Bombardier, Skoda, Newag i Pesa.

Głównym kryterium przetargu jest cena, która stanowi 80 proc. Ponadto pod uwagę brane będą współczynnik gotowości technicznej (10 proc.) oraz współczynnik niezawodności (10 proc.). PKP Cargo będzie także wymagać od dostawców, aby lokomotywy posiadały homologację w przynajmniej jednym z krajów, w którym mają być użytkowane, a ich minimalna prędkość eksploatacyjna powinna wynosić 140 km/h.

– Zakup nowych lokomotyw to element strategii międzynarodowej ekspansji PKP Cargo, związany także z niedawnym przejęciem czeskiego przewoźnika AWT. Ogłoszony na tę skalę przetarg jest jednym z największych w Polsce – podkreśla Derda. – Naszym celem jest wydłużenie korytarzy logistycznych, chcemy obsługiwać całą Europę – dodaje.

Szacuje się, że produkcja nowych lokomotyw zajmie min. 15 miesięcy. Aby wprowadzić je do eksploatacji w zakładanym terminie, to umowa na zakup musi być podpisana jeszcze w I kwartale 2015 r. Dotychczas PKP Cargo posiadało tylko jedną własną lokomotywę wielosytemową. Reszta użytkowana jest na zasadzie dzierżawy (leasingu operacyjnego).