PKP PLK: jesteśmy skutecznym inwestorem

PKP PLK: jesteśmy skutecznym inwestorem

22 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP PLK zapewniają, że inwestycje infrastrukturalne są prowadzone sprawnie i zgodnie z harmonogramami. Spółka odniosła się do artykułu „Polityki”, w którym autorka krytykuje obecną sytuację na kolei.

Fot. Rafał Wilgusiak

W odniesieniu do zarzutów z artykułu, PKP PLK wystosowały oficjalny komunikat, który można przeczytać w całości na stronie spółki.

Według PKP PLK spółka dotrzymuje słowa i jest skutecznym inwestorem. W artykule Violetty Krasnowskiej nie ma natomiast liczb, które jednoznacznie bronią działań PKP PLK, a które autorka otrzymała. W 2014 roku spółka wykorzystała ponad 7 mld zł na inwestycje oraz 2 mld zł na utrzymanie i remonty sieci kolejowej.  

PKP PLK nie zgadzają się z zarzutem, że ich proces inwestycyjny jest nieprzemyślany. W ciągu ostatnich dwóch lat spółka wprowadziła mechanizmy, dzięki którym odzyskała kontrolę nad procesem inwestycyjnym, choć nie wszystko zależy od zamawiającego. Poza jego kontrolą jest np. kondycja rynku wykonawców, czy procedury wydawania decyzji administracyjnych, czyli te czynniki, które stanowią największe ryzyko przy realizacji inwestycji kolejowych.

Zarządca infrastruktury kolejowej zwraca także uwagę, że autorka skoncentrowała się w swoim tekście na czterech najtrudniejszych projektach z listy ponad 130 zadań inwestycyjnych obecnie realizowanych przez spółkę.

PKP PLK podkreślają, że trasa z Łodzi do Warszawy jest na ostatnim etapie modernizacji, a pociągi już jeżdżą szybciej i podniosła się ich punktualność. W tym roku mamy pojechać z Łodzi do Warszawy jeszcze krócej.

Na linii z Krakowa do Katowic PKP PLK w ubiegłym roku wdrożyły specjalny plan naprawczy. Pierwotny termin zakończenia modernizacji trasy Kraków – Katowice, czyli Sosnowiec Jęzor - Kraków zaplanowano na 2014 rok. Seria upadłości podmiotów zahamowała tę inwestycję. PKP PLK opracowała nowy scenariusz dalszej realizacji. W 2014 były dwa przetargi na roboty budowlane na odcinku Kraków - Krzeszowice czyli na około jedną trzecią trasy. Nowi wykonawcy mają zostać wybrani w 2015 r. Na pozostałych odcinkach dotychczasowi wykonawcy powinni dostarczyć PKP PLK pełną dokumentację projektową i pozwolenia na prace budowlane.

W grudniu PKP PLK podpisały umowę i od początku 2015 roku trwa modernizacja stacji Radom. W pierwszym kwartale 2015 roku PKP PLK zaplanowały podpisanie umowy na modernizację kolejnego odcinka trasy 25 km z Warszawy Okęcia do Czachówka.