Zarządca infrastruktury kolejowej podkreśla, że ubiegły rok był wyjątkowy, jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa na kolei. Dalsze działania w tym zakresie będą opierać się przede wszystkim na modernizacji stanu technicznego infrastruktury.
PKP PLK planują dalszą poprawę stanu linii kolejowych, eliminowanie błędów pracowników, wyższy poziom bezpieczeństwa na przejazdach. Zapewnić to mają inwestycje w infrastrukturę, modernizacje posterunków ruchu, szkolenia dyżurnych m.in. na nowym symulatorze oraz lepsze wyposażenie przejazdów kolejowo-drogowych i dróżników.
Zarząd PLK przyjął na 2015 r. priorytetowe cele dla programu poprawy bezpieczeństwa. – Nasze działania to kontynuowanie modernizacji stanu technicznego infrastruktury, ograniczanie błędów z winy pracowników, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa podczas prac na liniach kolejowych i dalsze ograniczanie jazdy na sygnały zastępcze – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu PKP PLK.
Wciąż dla spółki ważne pozostaje podniesienie poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, zmniejszenie liczby wypadków z winy osób postronnych (ponad 70 proc. wypadków) oraz ograniczanie kradzieży elementów infrastruktury. Trzy czwarte wypadków na kolei to wciąż zdarzenia na przejazdach, bądź z osobami przechodzącymi przez tory w miejscach zabronionych, choć w 2014 r. liczba tych zdarzeń spadła o 14 proc.
PKP PLK podkreślają, że w ciągu ostatnich dwóch lat liczba wypadków spowodowanych błędami pracowników spółki spadła z 27 do 17, tj. o 37 proc. Spółka zmniejszyła też radykalnie liczbę miejsc, w których stosowana jest jazda na sygnał zastępczy.