Koleją dużych prędkości przez Koreę Południową (cz. 2)

Koleją dużych prędkości przez Koreę Południową (cz. 2)

25 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Półwysep Koreański jest jednym z bardziej intrygujących zakątków Azji Wschodniej. Każdy z segmentów kolejowych przewozów pasażerskich odgrywa tu ważną rolę. Duże znaczenie mają przewozy aglomeracyjne w obrębie największych metropolii, połączenia dalekobieżne, realizowane pociągami ekspresowymi oraz InterCity. Najdynamiczniej rozwija się jednak kolej dużych prędkości.

Fot. Przemysław B. Jezierski

Zobacz pierwszą część artykułu

Pociągi KTX (Korea Train Express) łączą dwie największe metropolie – Seul i Busan, kursują także między Seulem a położonymi w południowo-zachodniej części kraju miastami Mokpo i Gwangju. Kursy na trasie Seul – Busan odbywają się z częstotliwością od 5 do 30 minut, w ciągu dnia jest uruchamianych aż 67 par pociągów KTX. Najszybszy pociąg bez międzypostojów pokonuje tę trasę w dwie godziny i 17 minut. Dla porównania, ekspresy potrzebują na jej przejechanie prawie pięciu, a pospieszne pięciu i pół godziny. Prędkość maksymalna wynosi 305 km/h.

W szczycie drożej
Aktualnie KTX obsługują pociągi dużych prędkości dwóch generacji. Pierwsza to składy TGV zbudowane we Francji, druga (KTX II) to już pociągi rodzimej produkcji Hyundai Rotem. Na trasie Seul – Busan koszt przejazdu KTX waha się od 58 000 do 81 000 wonów w klasie 1 (176-246 zł) i od 43 000 do 65 000 wonów w klasie 2 (130-197 zł). Wysokość ceny biletu zależy od godziny wyjazdu i pociągu. Najdroższe są pociągi z najkrótszym czasem przejazdu i te kursujące w godzinach porannego i popołudniowego szczytu.

Pociągi ITX (InterCity) to obok KTX najszybsze pociągi, kursujące po liniach konwencjonalnych. Zestawione są z jednostek elektrycznych i osiągają maksymalną prędkość 180 km/h. ITX obsługują relacje: Seul – Busan (siedem kursów) i Seul – Mokpo (dwa kursy. Czas przejazdu między Seulem a Busanem wynosi od czterech i pół do pięciu godzin, a bilet na 2 klasę kosztuje 42 000 wonów (126 zł). Najwięcej składów ITX można jednak spotkać na trasie Yongsan – Chuncheon. Kursują przez cały dzień regularnie co godzinę, a czas przejazdu to nieco ponad 60 min. Bilet drugiej klasy kosztuje jedynie 6900 wonów (21 zł).

Nocleg i rozrywka
Saemaul i Mugunghwa, czyli składy ekspresowe i pospieszne, obsługują wszystkie relacje dalekobieżne w kraju. Ekspresy osiągają prędkość do 150 km/h, pospieszne do 120 km/h. Pociągi zestawione są z lokomotywy i klasycznych wagonów (od pięciu do 12), na niektórych trasach można też spotkać archaiczne składy typu push&pull. Ekspresy, choć dużo wolniejsze od KTX i ITX, mają jednak swoje atuty: niższą cenę biletu (z Seulu do Busanu 27 300 wonów – 82 zł), bardziej komfortowe i ergonomiczne fotele oraz wagon gastronomiczny, który jest dość wyjątkowy. Można tam zjeść, przespać się lub... pośpiewać.

W centralnej części wagonu znajduje się bar, gdzie wydawane są posiłki. Po jednej stronie wagonu jest jadalnia, bez miejsc do siedzenia. Tu jedni pasażerowie spożywają posiłki (mlaskanie i bekanie jest w dobrym tonie), inni wypoczywają, leżąc na podłodze w różnych pozycjach. Druga część wagonu to strefa rozrywki. Są tam trzy przedziały karaoke z monitorami i mikrofonami, a także automaty do gier telewizyjnych, już powoli zapominane w Europie. Z sentymentem można zasiąść i zmierzyć swoich sił w klasykach, takich jak Donkey Kong czy Galaxian.

Commuter to pociągi podmiejskie oraz kolej metropolitalna, obsługująca wielką aglomerację koreańskiej stolicy.

Sprinterem na lotnisko
Kolej miejska w Seulu została uruchomiona w 1974 r. i od tego czasu jest stale rozbudowywana. Dziś liczy 19 linii i obsługuje aż 619 stacji. Cała sieć ma w sumie 982 km, a pociągiem miejskim dotrzemy aż 95 km od centrum. W sieć kolei miejskiej włączona jest też linia metra nr 1. Codziennie z usług seulskiej kolei metropolitalnej korzysta 10 mln pasażerów.

AREX (Airport Express Train) to ekspresowe połączenie kolejowe Seulu z międzynarodowym i krajowym portem lotniczym, uruchomione w 2010 r. Pociągi rozpoczynają bieg na dworcu głównym w Seulu i docierają najpierw do krajowego lotniska Gimpo, następnie przeprawiają się przez Wielki Most Yeongjong na wyspę Yeongjong i kończą bieg w oddalonym o 62 km od Seulu międzynarodowym porcie lotniczym Incheon. Na trasie kursują składy zatrzymujące się na każdej stacji, oraz sprintery lotnisko – centrum, bez żadnych międzypostojów. W 2012 r. po podniesieniu prędkości maksymalnej ze 120 do 180 km/h czas przejazdu lotniskowymi ekspresami znacznie się skrócił. Dziś podróż zwykłym składem z lotniska Incheon do Seulu trwa 53, a sprinterem 43 minuty. Opłata na przejazd sprinterem jest o 100 proc. wyższa i wynosi 8000 wonów (24 zł). Pociągi AREX kursują w godzinach 6.00-23.00 co pół godziny.

W Seulu jest jeden główny dworzec kolejowy, zlokalizowany w pobliżu ścisłego centrum metropolii. Dworzec obsługuje ruch lokalny, międzyregionalny, system kolei dużych prędkości, jest także zintegrowany z siecią metra (linie 1 i 4). Pociągi dalekobieżne i KDP odjeżdżają z sześciu peronów naziemnej części stacji. W części podziemnej krzyżują się dwie linie metra. W 2010 r. otwarto zupełnie nową, podziemną część stacji, z której korzystają pociągi lotniskowe AREX. Dwa podziemne perony zbudowano siedem kondygnacji pod ziemią.