Dwaj producenci taboru – Alstom i Bombardier Transportation złożyli pozew sądowy przeciwko Kolejom Holenderskim (Nederlandse Spoorwegen) w związku z zamówieniem przez przewoźnika 60 ezt-ów produkcji Stadlera bez ogłoszenia przetargu.
Holenderski przewoźnik ogłosił kilka miesięcy temu przetarg na zakup 118 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Kontrakt wart 510 mln euro wygrał wtedy hiszpański CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles). Według umowy producent został zobowiązany do dostawy wszystkich pojazdów do 2018 r.
W niedługi czas po podpisaniu umowy Koleje Holenderskie poinformowały o potrzebie wcześniejszej dostawy dodatkowych pociągów, która miałaby nastąpić przed 2016 r.
Stąd w listopadzie 2014 r. holenderski przewoźnik postanowił zamówić dodatkowe 60 elektrycznych zespołów trakcyjnych u szwajcarskiego Stadlera. Nederlandse Spoorwegen tłumaczyły wtedy, że pilne i nieprzewidywalne okoliczności pozwalają na ominięcie przepisów UE, dotyczących zachowania zasad konkurencji w przetargach ogłaszanych przez instytucje publiczne, jak również umożliwiły im negocjowanie umowy ze Stadlerem na zakup pociągów.
Z taką interpretacją przepisów nie zgadzają się Alstom i Bombardier, twierdząc, że zakup 60 Flirtów powinien się odbyć zgodnie z podaną wcześniej do publicznej wiadomości procedurą przetargową.