Port Gdynia zainwestuje w magazyny, place i kolej

Port Gdynia zainwestuje w magazyny, place i kolej

PODZIEL SIĘ

Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje wydać ponad 610 mln zł w latach 2015-2017 na inwestycje w infrastrukturę portową. W planach jest budowa i modernizacja nabrzeży, placów składowych, magazynów, a także infrastruktury kolejowej i drogowej.

Fot. port.gdynia.pl

Według wstępnej wersji sprawozdania finansowego ubiegły rok Port Gdynia zakończył zyskiem netto w wysokości 110,1 mln zł. Wzrost wyniku finansowego, w stosunku do roku 2013, o 63 mln zł wiąże się głównie z prywatyzacją Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego Gdynia (zysk z transakcji wyniósł 45,4 mln zł). Pod względem operacyjnym miniony rok był również bardzo udany. Obroty ładunkowe wzrosły o blisko 10 proc. osiągając rekordowy w historii gdyńskiego portu poziom 19,4 mln ton.

Warto odnotować, że w latach 2003-2014 Port Gdynia zainwestował w rozbudowę i modernizację portu ok. 959 mln zł (w tym ponad 70 proc. w infrastrukturę portową). Z zainwestowanych kwot około 212 mln zł pochodzi z funduszy europejskich (Fundusz Spójności UE, Norweski Mechanizm Finansowy). Wielkość planowanych nakładów inwestycyjnych na lata 2015-2017 to kolejne 610,3 mln zł.

Do najważniejszych realizowanych inwestycji należą: zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego, przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego, budowa magazynów do składowania zbóż i śruty na Nabrzeżu Śląskim oraz przy ul. Indyjskiej, a także przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia (kosztem 60,5 mln zł) oraz budowa infrastruktury dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu (warta 93 mln zł).

W 2015 r. ma się zakończyć zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego (koszt inwestycji 85 mln zł) i przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego (kosztem 69,7 mln zł). W tym samym roku Zarząd Portu zamierza przeznaczyć 17,6 mln zł na zakup części nieruchomości od Stoczni Nauta celem zapewnienia dostępu kolejowego do Nabrzeża Śląskiego.

Kluczowym zadaniem inwestycyjnym w nadchodzących latach jest pogłębienie toru podejściowego do 17 metrów i poszerzenie do prawie 270 metrów. Wartość przedsięwzięcia to 260 mln zł. Akweny wewnętrzne mają być pogłębione do 16 metrów a przy nabrzeżach do 15,5 metra. Pozwoli to portowi obsługiwać statki o zanurzeniu prawie do 15 m przy nabrzeżach: Szwedzkim, Indyjskim, Rumuńskim, Helskim i Bułgarskim.

W ramach tego projektu planowane jest też powiększenie obrotnicy numer 2 do 480 metrów, co pozwoli na zawijanie do portu w Gdyni, obracanie i przejście do nabrzeży kontenerowych statków o długości od 370 do 400 metrów.

Do 2017 r. powinna zakończyć się również przebudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia, w ramach której przewidywana jest elektryfikacja układu torowego (od ECIII do bramy BCT) oraz budowa łącznicy kolejowej na terenie Centrum Logistycznego. Koszt przedsięwzięcia to 68,6 mln zł.