Zachodniopomorskie zawarło umowę z PR

Zachodniopomorskie zawarło umowę z PR

28 stycznia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dziś została podpisana umowa pomiędzy województwem zachodniopomorskim a spółką Przewozy Regionalne na świadczenie usług publicznych w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, realizowanych od 14 grudnia 2014 r. do 12 grudnia 2015 r., wraz z umową dzierżawy taboru kolejowego.

Fot. UMWZ-P

Przewozy pasażerskie są realizowane przez operatora na terenie województwa zachodniopomorskiego oraz w ruchu transgranicznym.

Umowa i kondycja kolejowej spółki oraz plany jej restrukturyzacji były tematem spotkania marszałka województwa Olgierda Geblewicza z mediami. W briefingu wzięli ponadto udział: wicemarszałek województwa zachodniopomorskiego Tomasz Sobieraj, prezes zarządu – dyrektor generalny spółki Przewozy Regionalne Tomasz Pasikowski oraz członek zarządu spółki – dyrektor finansowy Wojciech Kroskowski.

-  Zdawać się by mogło, że kilkugroszowe różnice w stawce za jeden pociągokilometr nie powinny być problemem, ale w makroskali to są już bardzo poważne pieniądze - tłumaczył istotę negocjacji Olgierd Geblewicz. Marszałek odniósł się też do planu restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. – Jest bardzo ciekawy i jego wdrożenie może wreszcie przerwać historyczne zadłużenie firmy – komentował. – Zależy nam na powodzeniu tego przedsięwzięcia, bo chcemy mieć partnera, który działa w oparciu o zdrowe filary ekonomiczne, stabilnego finansowo.

Jak wspomniał marszałek Olgierd Geblewicz, z władzami spółki podjęto rozmowy o deklaracji sformalizowania współpracy w dłuższym horyzoncie czasowym. – W najbliższych tygodniach odbędzie się spotkanie panów prezesów Przewozów Regionalnych z radnymi z Komisji Gospodarki, Infrastruktury i Ochrony Środowiska Sejmiku Województwa. Wnioski ze spotkania posłużą do wypracowania decyzji kierunkowej co do założeń umowy wieloletniej – zapowiedział marszałek.

Prezes Tomasz Pasikowski podkreślał, że problem taboru w naszym województwie został wręcz wzorcowo rozwiązany. Nawiązując do sytuacji i planów spółki, przypomniał, że ten rok będzie dla jego firmy przełomowy. Plan, który został przedstawiony w ubiegłym roku, zakłada fundamentalne zmiany. Propozycja  5-letnich umów z regionami, zawieranych z każdym odrębnie, jest kluczowa dla skutecznego zarządzania spółką. – Nie ma więc obaw, że będzie jedna stawka dla wszystkich– uspokajał. – Województwo Zachodniopomorskie ze swoimi 14,38 zł za pociągokilometr, co plasuje je poniżej średniej regionalnej, może na tej bazie planować przyszłe wydatki.

Przewozy Regionalne z roku na rok poprawiają swój wynik finansowy, ale konieczne jest oddłużenie i pozyskanie inwestora strategicznego (realne jest wejście do spółki Agencji Rozwoju Przemysłu) plan restrukturyzacyjny może się nie powieść. – Gdyby nie spłata starych zobowiązań, już dziś bylibyśmy na plusie – stwierdził prezes Pasikowski.

Dyrektor Zachodniopomorskiego Oddziału PR Andrzej Chańko przekazał wiadomość o rozpoczęciu przez spółkę rozbudowy lokomotywowni w Kołobrzegu, która serwisuje tabor województwa.

Jednym z efektów podpisanej umowy będzie uruchomienie na zlecenie województwa weekendowego połączenia ze Świnoujściem. W sezonie letnim ruszy „Błękitny”, który w niecałą godzinę dotrze do Międzyzdrojów. Połączenie będzie obsługiwał czteroczłonowy elektryczny zestaw trakcyjny „Impuls”, zakupiony w ramach projektu Zachodniej Grupy Zakupowej.