Regulacje PLK pod lupą UTK i Głównego Inspektora Pracy

PLK pod lupą UTK i Głównego Inspektora Pracy

09 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Prezes Urzędu Transportu Kolejowego oraz Główny Inspektor Pracy prześwietlili PKP Polskie Linie Kolejowe w zakresie przestrzegana przepisów prawa pracy i bhp oraz bezpieczeństwa i koordynacji prowadzonego ruchu kolejowego w czasie trwania planowych zamknięć torowych związanych z tymi robotami. Wspólne kontrole wykazały m.in. nieprawidłowości na stacji Sędziszów Małopolski.

Fot. Macka89 , Wikimedia

Wspólne działania nadzorcze przeprowadzono zgodnie z postanowieniami porozumienia zawartego pomiędzy Prezesem Urzędu Transportu Kolejowego oraz Głównym Inspektorem Pracy ws. zasad współdziałania pomiędzy UTK oraz Państwową Inspekcją Pracy. Kontrole dotyczyły m.in. inwestycji na liniach oraz obiektach kolejowych: linia nr 65 Most na rz. Bug – Sławków (LHS) oraz nr 91 Kraków Gł. Osobowy – Medyka.

W UTK oraz PIP obowiązuje odmienny tryb postępowania w sprawie czynności kontrolnych, m.in. różny jest sposób sporządzania dokumentacji pokontrolnej. Pomimo tych różnic kontrole przeprowadzono w jednym terminie i lokalizacji, lecz sporządzając dwie oddzielne dokumentacje pokontrolne. Zawierały one protokoły kontroli, wystąpienia pokontrolne, nakazy oraz ustne polecenia i decyzje, wynikające z przepisów obowiązujących w UTK oraz PIP.

Wspólne kontrole wykazały nieprawidłowości, które dotyczyły w szczególności:

  • naruszenia przepisów wewnętrznych zarządcy infrastruktury w zakresie prawidłowego utrzymania rozjazdów oraz nieusuwania na bieżąco stwierdzanych usterek w celu utrzymania w sprawności technicznej ww. elementów infrastruktury kolejowej oraz zapewnienia ich prawidłowego działania,
  • niewłaściwego mocowania latarni zwrotnicowych, co w konsekwencji powoduje wątpliwe wskazania kierunku ustawienia zwrotnic,
  • występowania nadmiernych luzów w złączach szynowych rozjazdów oraz zużytych podrozjazdnic i części metalowych rozjazdów,
  • niewłaściwego stanu technicznego pomieszczeń dyżurnego ruchu i nastawniczego budynku nastawni dysponującej.

Prezes UTK nakazał zarządcy infrastruktury natychmiastowe usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, sprawdzenie i analizę ewentualnego występowania podobnych nieprawidłowości w innych lokalizacjach, a także podjęcie działań przewidzianych przez System Zarządzania Bezpieczeństwem, mających na celu nadzór nad poziomem ryzyka związanego z zarządzaniem infrastrukturą kolejową. Natomiast, Główny Inspektor Pracy nakazał wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości w określonym terminie, którego niedotrzymanie spowoduje zastosowanie środków egzekucyjnych w trybie określonym w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Celem powyższych działań jest podnoszenie jakości utrzymania infrastruktury kolejowej zarządzanej przez PKP PLK, zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego, a także zapewnienie bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników prowadzących ruch kolejowy oraz realizujących prace modernizacyjne na liniach kolejowych.