Transport miejski Wrocław: metrobus tańszy od tramwaju o 239 mln zł

Wrocław: metrobus tańszy od tramwaju o 239 mln zł

09 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Koncepcja metrobusu z zachodniej części Wrocławia do centrum ma pochłonąć ok. 108 mln zł. To trzy razy taniej niż budowa linii tramwajowej, której koszt miasto oszacowało na 347 mln zł. Władze miasta przedstawiły właśnie miejskie plany i trasę oraz szczegółowe analizy dotyczące usprawnienia komunikacji miejskiej do osiedli Nowy Dwór i Muchobór Wielki.

Fot. Kinori, Wikimedia

Inwestycja zwana metrobusem ma stanowić element projektu planowanego do dofinansowania ze środków UE. Jego celem jest uruchomienie szybkiej, atrakcyjnej dla pasażerów i izolowanej od ruchu kołowego masowej komunikacji zbiorowej w jednym z głównych korytarzy komunikacyjnych zachodniej części Wrocławia Będzie to możliwe poprzez wybudowanie specjalnej, wydzielonej infrastruktury transportu zbiorowego (ok. 4 km) oraz wydzielonej drogi rowerowej łączącej trasy rowerowe Nowego Dworu z centrum miasta.

Dodatkowo w ramach projektu planuje się zakup 8 ekologicznych wielkopojemnościowych pojazdów (z napędem hybrydowym lub elektrycznym). Pojazdy te będą zakupione przez MPK.

Według miasta, to stworzenie atrakcyjnej alternatywy dla dojazdów samochodowych do centrum miasta w postaci niezawodnej, regularnej i z atrakcyjną częstotliwością komunikacji zbiorowej oraz rowerowej. Dzięki synergii trzech czynników (zastępowaniu przewozów indywidualnych przewozami zbiorowymi, rowerowymi oraz wykorzystaniu do przewozów zbiorowych pojazdów z napędem ekologicznym) projekt przyczyni się też do obniżenia emisji CO2 wywoływanej miejskim transportem we Wrocławiu.

Nowatorskie rozwiązanie w postaci wydzielonych jezdni dedykowanych wyłącznie transportowi zbiorowemu wykorzystywane będzie również przez istniejące już linie komunikacji zbiorowej, które obecnie są paraliżowane w godzinach szczytu przez kongestię (korki drogowe) ruchu kołowego na wspólnych trasach, w tym także linię zapewniającą bezpośrednie połączenie wrocławskiego Portu Lotniczego z Dworcem Głównym PKP. Tym samym przyczynią się do wspierania rozwoju intermodalnego transportu zbiorowego integrującego przewozy kolejowe, autobusowe i transport lotniczy. Budowa trasy rowerowej skomunikuje osiedle Nowy Dwór oraz Muchobór Wielki z siecią istniejących tras rowerowych, w tym z centrum.

Koszt całkowity brutto ma wynieść 108 mln zł (budowa trasy wraz zakupem autobusów). Możliwe jest uzyskanie dofinansowania 85 proc. kosztów kwalifikowanych. Tymczasem trasa tramwajowa plus zakup taboru kosztowałaby 347 mln zł. Szczegółowa analiza usprawnień komunikacyjnych dla zachodnich osiedli (porównania tramwaju i metrobusu).

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Niespełnione oczekiwania związkowców z TK Telekom Niespełnione oczekiwania związkowców z TK Telekom
Następny artykuł Ruszyły konsultacje rozkładu jazdy KD 2015/2016 Ruszyły konsultacje rozkładu jazdy KD 2015/2016