Latem podział Kolei Serbskich na cztery spółki

Latem podział Kolei Serbskich na cztery spółki

11 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Infrastruktury Serbii poinformowało, że projekt podziału Kolei Serbskich (Železnice Srbije) będzie gotowy do marca.

Fot. Tomasz Larczyński

Projekt zakłada wydzielenie z ŽS trzech spółek: infrastrukturalnej i dwóch przewozowych - pasażerskiej i towarowej. Czwarta, kadrowa, miałaby pełnić funkcję kierownictwa konglomeratu (podobnie jak polska Grupa PKP). Mają one rozpocząć faktyczną działalność w lipcu 2015 r.

Miroslav Stojić, dyrektor generalny ŽS, podkreślił w rozmowie z dziennikiem Večernje novosti, że jest to jedyna droga do modernizacji przedsiębiorstwa, które konserwuje strukturę z czasów komunistycznych, przy przeroście zatrudnienia w obliczu zmniejszonej pracy przewozowej na sieci państwa wielokrotnie mniejszego niż dawna Jugosławia. ŽS to główny spadkobierca Kolei Jugosłowiańskich (Jugoslovenske železnice), zachowujący centralną biurokrację dawnej belgradzkiej centrali. Jednocześnie stan infrastruktury jest dramatyczny, np. 160 km linii Belgrad-Užice pociąg pośpieszny pokonuje w ponad 8 godzin! Tabor przewoźnika to głównie nieremontowane jednostki jugosłowiańskie, frekwencja na linii jest niska, a częstotliwość kursowania bardzo rzadka.  Pociągi ŽS odnotowują też notoryczne opóźnienia.

Podobna reforma była planowana już w 1992 roku, jednak przeszkodziły jej wojna i sankcje. Obecnie podział ma być częścią gruntownego planu naprawczo-modernizacyjnego, finansowanego m. in. z kredytów rosyjskich. Pierwszym krokiem ma być rewitalizacja linii Belgrad – Budapeszt, kluczowej części X Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, która ma się rozpocząć pod koniec roku. Natomiast kredyty z Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju umożliwiły zakup zakup 21 FLIRT-ów 3 Stadlera, których dostawa ma nastąpić w tym roku.