Zielone światło dla restrukturyzacji PR

Zielone światło dla restrukturyzacji PR

26 lutego 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Marszałkowie województw poparli plan restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, oficjalnie zgadzając się tym samym na jego realizację. Za porozumieniem w tej sprawie opowiedzieli się dziś właściciele trzynastu województw, reprezentujących 81,6 proc. udziałów w spółce.

Fot. Kuba Batorowicz

Dziś w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju podsekretarz stanu Sławomir Żałobka, prezes PR, Tomasz Pasikowski oraz marszałkowie województw: mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, podkarpackiego i małopolskiego, podpisali porozumienie ws. restrukturyzacji spółki. Dodatkowo, swoje poparcie dla projektu wyraziło województwo łódzkie, które formalnie przystąpi do niego w najbliższym czasie.

– Wszelkie działania prowadzące do uzdrowienia Przewozów Regionalnych są potrzebne, bo kondycja tej spółki ma decydujący wpływ na całość kolejowego regionalnego ruchu pasażerskiego w naszym kraju – komentuje Sławomir Żałobka, wiceminister ds. kolejnictwa w MIR. – Dziś działania w procesie restrukturyzacji uzyskały zielone światło. Kluczowe w tej chwili jest, aby proces ten przebiegał zgodnie z harmonogramem. Jest to niezbędne, by fundusze zarezerwowane na oddłużenie i dokapitalizowanie spółki mogły zostać uruchomione – dodaje.

– Poparcie właścicieli reprezentujących ponad 80 proc. udziałów sprawia, że trwałe oddłużenie PR i przeprowadzenie z sukcesem niezbędnego procesu restrukturyzacji jest realne – mówi Tomasz Pasikowski, prezes spółki. – Restrukturyzacja pozwoli spółce odzyskać zdolności inwestycyjne, m.in. w nowy tabor i jego modernizację, co docenią przede wszystkim pasażerowie. Dodatkowo przygotuje firmę do sprawnego działania na konkurencyjnym rynku. 

Plan zakłada, że PR otrzymają środki finansowe ze strony Skarbu Państwa w wysokości ok. 750 mln zł, które zostaną przeznaczone zarówno na pozbycie się historycznych długów, jak i na działania restrukturyzacyjne w poszczególnych województwach. Wniesione zostaną one do spółki przez Agencję Rozwoju Przemysłu, która zostanie inwestorem strategicznym. Jednocześnie mają zostać wprowadzone co najmniej pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych przez spółkę, które są kluczowym elementem całego procesu, gdyż zagwarantuje stabilność pracy oraz możliwość zaplanowania przemyślanej długofalowej polityki inwestycyjnej.

– Przewozy Regionalne mogą pochwalić się największym, spośród wszystkich podmiotów świadczących usługi przewozowe, doświadczeniem. Dzięki ogólnopolskiemu charakterowi może oferować korzystniejsze warunki, jeśli chodzi m.in. o udostępnianie taboru czy też jego serwisowanie. Ogólnopolska spółka to te same standardy i sprawdzone rozwiązani, z czego korzysta m.in. województwo świętokrzyskie – mówi Jan Maćkowiak, wicemarszałek tego regionu. – Zależy nam na tym, aby spółka mogła wyjść na prostą i świadczyć usługi najwyższej jakości, z których będą zadowoleni mieszkańcy.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Dragon sprawdził się w eksploatacji Lotos Kolej Dragon sprawdził się w eksploatacji Lotos Kolej
Następny artykuł Od dziś tymczasowy dworzec w Mławie Od dziś tymczasowy dworzec w Mławie