Inwestycje z CEF w portach i terminalach

Inwestycje z CEF w portach i terminalach

02 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Port Gdańsk i centrum logistyczne w Małaszewiczach zamierzają w nowej perspektywie finansowej UE zainwestować w rozbudowę infrastruktury kolejowej. W tym celu ubiegają się one o fundusze z instrumentu CEF - Łącząc Europę. Poza tym, środki unijne może zdobyć projekt dotyczący analizy potencjalnych inwestycji w zakresie transportu towarowego w terminale intermodalne.

Fot. portgdansk.pl

Dwanaście mld euro wynosi pula pierwszego konkursu o wsparcie z instrumentu Łącząc Europę (ang. Connecting Europe Facility – CEF) projektów transportowych. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zweryfikowało wspólnie z Centrum Unijnych Projektów Transportowych i przekazało Komisji Europejskiej, 27 wniosków o dofinansowanie. Siedem projektów złożyły PKP Polskie Linie Kolejowe. Ale to nie jedyne przedsięwzięcia kolejowe, które ubiegają się o środki z funduszu CEF.

Wśród nich są też dwie inwestycje w porcie Gdańsk oraz dwie na terenie terminala przeładunkowego w Małaszewiczach. Jednakże, tylko jedna z nich znalazła się w tzw. puli kohezyjnej, czyli przeznaczonej dla 15 krajów, których PKB wynosi mniej niż 90 proc. średniego PKB wszystkich krajów Unii. Jest to przedsięwzięcie pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku”. Wartość projektu wynosi 64,7 mln euro z czego wnioskowany wkład UE ma sięgnąć 55 mld euro. O jego dofinansowanie Polska będzie rywalizować z takimi krajami jak Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Estonia, Grecja, Portugalia, Rumunia, Słowenia, Cypr, Węgry, Łotwa, Litwa, Malta i Słowacja.

Pozostałe projekty ubiegają się o dofinansowanie z puli ogólnej (czyli przeznaczonej  dla wszystkich państw UE). Wśród nich jest „Dokumentacja projektowa i środowiskowa dla rozbudowy i modernizacji  układu drogowo-kolejowego zapewniającego dostęp do Prawobrzeżnego Portu Wewnętrznego w Gdańsku” - o wartości 1 mln euro, z czego dofinansowanie ma wynieść 533 tys. euro. Następne dwa projekty dotyczą już tylko inwestycji w terminal intermodalny zlokalizowany w Małaszewiczach przy granicy z Białorusią w pobliżu trasy kolejowej E20 z Europy Zachodniej do Azji Wschodniej i Centralnej. Znajduje się tam jeden z największych w Polsce i Europie tzw. "suchy" port przeładunkowy o znaczeniu międzynarodowym. Realizuje się tutaj przeładunek towarów z taboru szerokotorowego (1520 mm) na tabor normalnotorowy (1435 mm). O środki z CEF starają się takie projekty jak: „Budowa innowacyjnego, intermodalnego, drogowo - kolejowego terminalu przeładunkowego. Etap I - Rozbudowa układu torowego i budowa zadaszonej rampy Małaszewicze, Gmina Terespol” i „Studium wykonalności dla przebudowy i modernizacji infrastruktury kolejowej w Rejonie Przeładunkowym Małaszewicze stanowiącej kolejowe systemy torów 1435 mm i 1520 mm korytarza towarowego nr 8 na wschodniej granicy Unii Europejskiej z Białorusią”. Pierwszy z wymienionych projektów stara się o dofinansowanie w wysokości 504 tys. euro (jego całkowita wartość - 2,5 mln euro), zaś drugi o 354 tys. euro (wartość całkowita – 708 tys. euro).

O ostatecznym wyborze projektów do dofinansowania oraz o wysokości wsparcia zdecyduje Komisja Europejska.