Pawłowski: mniej jazd na sygnał zastępczy

Pawłowski: mniej jazd na sygnał zastępczy

03 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Dziś mijają trzy lata od katastrofy kolejowej pod Szczekocinami. Jakie działania podjął od tamtej pory zarządca infrastruktury, aby zwiększyć bezpieczeństwo na sieci kolejowej? – Spółka od 2012 r. realizuje kompleksowy program poprawy bezpieczeństwa – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. eksploatacji PKP PLK.

Fot. Newseria

Działania PKP PLK są prowadzone w czterech obszarach: inwestycyjnym, technicznym, pracowniczym i organizacyjnym i, jak przekonuje wiceprezes spółki, przynoszą efekty.

–  Program rozpisany na 200 szczegółowych inicjatyw zrealizowano już w ponad 80 procentach. Liczba wypadków spowodowanych błędami pracowników PLK spadła o 37 proc. Nikt w nich nie ucierpiał – twierdzi Andrzej Pawłowski.

Przypomina również, że Polskie Linie Kolejowe prowadzą największy w historii program inwestycyjny, który wpływa na wzrost poziomu bezpieczeństwa. W 2013 r. na inwestycje przeznaczono rekordowe 5,3 mld zł, w 2014 r. wydano 7,2 mld zł, a w tym roku wydatki przekroczą 8 mld zł. Tylko w ciągu tych trzech lat zarządca infrastruktury zmodernizuje od podstaw ponad 3500 km torów, 1400 przejazdów oraz wymieni 3000 rozjazdów kolejowych. 

– PLK przeszkoliła w ubiegłym roku 15 tys. dyżurnych ruchu oraz nastawniczych, a na stanowiskach związanych z bezpieczeństwem zatrudniono 1 tys. nowych osób – wylicza Andrzej Pawłowski. – Jesienią uruchomiony zostanie symulator do szkoleń dyżurnych. PLK zapewnia też profesjonalne wsparcie psychologiczne pracownikom, którzy uczestniczyli bądź usuwali skutki zdarzeń.

Dodaje, że spółka radykalnie, o ponad połowę, zmniejszyła liczbę miejsc, w których stosowana jest jazda na tzw. sygnał zastępczy. Na koniec roku 2013 na sieci PLK występowało ok. 80 takich lokalizacji. Pod koniec 2014 r. są 32 takie miejsca.

Jakie działania w zakresie bezpieczeństwa PKP PLK przewidziała na 2015 r.? Zarządca infrastruktury kolejowej planuje m.in.: wykorzystanie symulatora do szkoleń dyżurnych, wyposażanie dróżników na wybranych przejazdach w urządzenia radio-STOP (79 posterunków) i system informujący o ruchu pociągów. PKP PLK planuje też inwestycje i remonty na liniach kolejowych z priorytetem bezpieczeństwa, modernizację posterunków ruchu i urządzeń sterowania ruchem kolejowym.

– W efekcie podejmowanych dotychczas działań m.in. przez PLK rok 2014 był najbezpieczniejszy w historii – przekonuje Andrzej Pawłowski.