Modernizacja trasy Katowice-Kraków ruszy na nowo w 2016 r.

Modernizacja trasy Katowice-Kraków ruszy na nowo w 2016 r.

06 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Po udanym „resecie” projektu modernizacji linii E30 między Krakowem a Katowicami, PKP PLK przygotowują nowe przetargi na roboty budowlane. Dwa z nich już zostały ogłoszone. – Dzięki temu prace ruszą z miejsca na początku 2016 r. – mówi Marcin Mochocki, dyrektor ds. strategii i planowania w PKP PLK.

Fot. Rafał Wilgusiak

Jak tłumaczy pełnomocnik zarządu PKP PLK, przedłużająca się modernizacja między Krakowem i Katowicami wynika ze „splotu szeregu niefortunnych okoliczności”, które zaciążyły na terminowej realizacji inwestycji.

– To, że nie udało się jej zrealizować w mijającej perspektywie 2007-2013 to wynik m.in. bankructwa firm budowlanych, jak chociażby Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury (generalnego wykonawcy na  odcinku Krzeszowice-Kraków), ale również biur projektowych, które były podwykonawcami głównych wykonawców robót – wyjaśnia Marcin Mochocki.

Istotne były również trudności w pozyskiwaniu decyzji środowiskowych. – Zaważyły na tym pewne zawiłości procesu administracyjnego i dialogu społecznego z lokalnymi samorządami. W ten sposób prace na wiele miesięcy zostały efektywnie wstrzymane – zaznacza dyrektor PKP PLK. – W związku z powyższym w 2014 roku podjęliśmy decyzję o „resecie” przygotowania tej inwestycji. Elementem tych działań jest np. ostatnio osiągnięte porozumienie z Trakcją PRKiI. 

Przypomnijmy, że Trakcja PRKiI oraz PKP Polskie Linie Kolejowe na początku stycznia 2015 r. zawarły porozumienie, na mocy którego rozliczą dotychczas wykonane zadania oraz przygotują kompleksową dokumentację do ogłoszenia przetargu na wykonanie pozostałych prac budowlanych na odcinku Jaworzno Szczakowa - Trzebinia i Jaworzno Szczakowa - Sosnowiec Jęzor.

– Po podpisaniu umowy wystąpiły sytuacje, których żadna ze stron nie mogła przewidzieć, a powodowały wydłużenie czasu realizacji – mówił wówczas Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Inwestycja na trasie Katowice - Kraków podzielona jest na trzy odcinki. PLK zaktualizowała harmonogram i scenariusz prac. Na odcinku Kraków - Krzeszowice ogłoszone są już przetargi na modernizację odcinków: Krzeszowice-Kraków Mydlniki oraz Kraków Mydlniki-Kraków Główny Towarowy. W pierwszym kwartale br. mogą być już wyłonieni wykonawcy. Na pozostałych odcinkach: Krzeszowice-Trzebinia oraz Trzebinia-Sosnowiec Jęzor przetargi zostaną ogłoszone w drugiej połowie roku.

– Jeśli chodzi o decyzje administracyjne, to złożyliśmy już wszystkie niezbędne dokumenty dotyczące pozyskania pozwoleń na budowę. Przewidujemy, że pozwolenia uzyskamy na przełomie II i III kwartału tego roku – podkreśla Marcin Mochocki. Kiedy prace faktycznie ruszą? – Wiele zależy od przebiegu procedury przetargowej. Jeżeli nie będzie nadmiernej ilości zaskarżeń, odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej itp., to pełen front robót ruszy w 2016 roku – przekonuje dyrektor ds. strategii i planowania w PKP PLK.

Zakończenie modernizacji może nastąpić dopiero w 2018 roku. Przedsięwzięcie zostanie sfinansowanie ze środków Funduszu Spójności na lata 2014-2020. Zgodnie z zapewnieniami Polskich Linii Kolejowych, pieniądze przeznaczone na projekt z wcześniejszej alokacji nie przepadną.

– Wydatkowanie środków na projekty jest na bieżąco monitorowane, zarówno przez Polskie Linie Kolejowe, jak i Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, więc zostaną one właściwie wykorzystane – mówi nam Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.