Pendolino odbiera pasażerów przewoźnikom lotniczym

Pendolino odbiera pasażerów przewoźnikom lotniczym

PODZIEL SIĘ

Oferta przejazdów pociągami Express Intercity Premium na trasie Warszawa - Trójmiasto, a także w kierunku Wrocławia, Katowic i Krakowa okazuje się być atrakcyjniejsza niż przelot samolotem. Fakt ten znajduje swoje potwierdzenie w danych publikowanych przez porty lotnicze.

Fot. Rafał Wasilewski

– W lutym 2015 roku, oprócz pojawiających się mgieł, odczuliśmy już chyba w pełni tzw. efekt Pendolino. Faktycznie statystyki na doskonałym dotychczas połączeniu PLL LOT Gdańsk-Warszawa wykazują istotny spadek – poinformował Tomasz Kloskowski, prezes zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy. – Oczywiście nie oznacza to, że ogół naszego ruchu pasażerskiego maleje, gdyż inne połączenia osiągają doskonałe wartości. Sukcesywnie w Gdańsku cały czas rozwijamy bazy przewoźników lotniczych i to głównie dzięki dwóm z nich - linii Wizz Air oraz Ryanair udało nam się osiągnąć wynik, który z pewnością należy do najlepszych w kraju – dodaje.

Potwierdzają to oficjalne statystyki. W lutym port obsłużył 224.103 pasażerów, co stanowi aż 22,7 proc. wzrost w stosunku do tego samego miesiąca w roku ubiegłym.

Co ważne, efekt Pendolino zarysował się już w styczniu. Warszawskie Lotnisko Chopina odnotowało wówczas spadek pasażerów na wszystkich kierunkach, na których kursowały pociągi zespołowe ED250. I tak, lotów do Krakowa było o 5,25 proc. mniej niż w styczniu 2014 r., do Wrocławia - 15 proc. mniej, zaś z lotu do Gdańska zrezygnował aż co trzeci pasażer (spadek o 29 proc.). 

Uruchomienie Pendolino zachęciło wielu pasażerów do zmiany środka transportu, gdyż czas przejazdu pociągiem skrócił się do 2 godz. 58 minut i jest zdecydowanie atrakcyjniejszy w porównaniu do tego, co oferowało PKP Intercity jeszcze trzy miesiące temu.

Warto podkreślić, że kolej jest konkurencyjna względem samolotu, ponieważ dociera do centrów miast i pozwala uniknąć np. wielu czasochłonnych procedur związanych z odprawami lotniskowymi. Niewątpliwie to sukces PKP Intercity (które od marca uruchomi na trasie Trójmiasto - Warszawa - Katowice dwa dodatkowe składy EIP, w sumie bedzie ich 7), ale również zmodernizowanej przez PKP PLK infrastruktury.