Polskie Koleje Państwowe szukają wykonawcy, który przygotuje dokumentację przedprojektową, projekty budowlane i wykonawcze dla przebudowy dworca kolejowego Gdańsk Główny.
Głównym celem projektu jest stworzenie nowoczesnego dworca będącego częścią węzła komunikacyjnego poprzez przywrócenie obiektowi dworcowemu należytej reprezentacyjności, jako „bramy do miasta” i stworzenie obiektu stanowiącego wizytówkę kolei i miasta, a także wyeksponowanie walorów architektonicznych i zabytkowych budynku.
Jak wskazują PKP ostatnie lata działalności dworca udowodniły, iż wprowadzone w latach 90-tych XX w. zmiany nie były właściwe dla obiektu tej rangi. Aby przywrócić budynek do stanu świetności należy usunąć większość naleciałości z tego okresu.
W pierwszym etapie przebudowy w 2013 r. została wyburzona antresola w holu głównym. W znacznym stopniu poprawiło to estetykę wnętrza hali recepcyjnej. Na obecnym etapie zakłada się wyburzenie kondygnacji nad sklepionym przejściem bocznym z hali na parterze na perony SKM (ściana wschodnia) oraz wtórnych kondygnacji w części północnej.
Docelowo na dworcu znajdą się: ogrzewana poczekalnia, toalety przystosowane do osób niepełnosprawnych, schody ruchome, winda, monitoring, strefa Wi-Fi, gniazda elektryczne 230V przy miejscach siedzących dla podróżnych oraz nowoczesny system informacji dynamicznej. Ponadto, program funkcjonalno-użytkowy zostanie dostosowywany do potrzeb lokalnych najemców.
W miejscu, gdzie obecnie znajdują się schody prowadzące do toalet oraz apteka zakłada się przywrócenie wewnętrznego dziedzińca oraz przekrycie tej części przejrzystym zadaszeniem, umożliwiającym doświetlenie części podziemnej.
Hol główny będzie nadal pełnił funkcję obsługi pasażerów. Projektuje się wykonanie nowych schodów prowadzących do tunelu wraz ze zmianą ich lokalizacji i formy z zastosowaniem schodów ruchomych.
W przejściu pod torami (0,051 km) na perony dalekobieżne przewiduje się pochylnię, która umożliwi osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się i wszystkim podróżnym korzystanie z budynku i transport bagażu na perony. Zostanie odnowiona elewacja. Podziemny tunel ma zostać wydłużony, dzięki czemu z hali dworca będzie można przejść aż do CH City Forum.
Przetarg na roboty budowlane powinien rozstrzygnąć się do końca tego roku. Wówczas prace mogłyby ruszyć na początku 2016 roku. Remont potrwa 18 miesięcy. Szacunkowy koszt to około 50 mln zł.