Szwajcarskie pieniądze na polską infrastrukturę

Szwajcarskie pieniądze na polską infrastrukturę

19 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Polska otrzymała blisko pół miliona franków szwajcarskich na programy dotyczące m.in. poprawy infrastruktury transportowej w miastach. Pierwsze efekty polsko-szwajcarskiej współpracy są widoczne już dziś.

Fot. programszwajcarski.gov.pl

Szwajcarsko-Polski Program Współpracy (SPPW), czyli tzw. fundusz szwajcarski, jest formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Szwajcarię państwom, które przystąpiły do UE w 2004 r. Polska jest jednym z 12 państw korzystających z tych środków. Na mocy umów międzynarodowych, rozdysponowano ponad 1 mld franków szwajcarskich. Dla naszego kraju fundusz szwajcarski przewiduje niemal połowę tej kwoty (ok. 489 mln CHF).  Program jest realizowany na terenie całego kraju. Zakłada on ponadto preferencje dla czterech województw: lubelskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego oraz małopolskiego – ok. 43 proc. całej puli środków SPPW zostanie wydatkowane na tych obszarach. Dotychczas ogłoszono 84 konkursy. W ich wyniku przyznano wsparcie dla  ok. 1 700 mniejszych projektów oraz 58 dużych projektów, programów i funduszy. Z Programu korzystają zarówno instytucje sektora publicznego i prywatnego, jak i  organizacje pozarządowe. Wdrażanie Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy jest już na półmetku. Uruchomione zostały wszystkie projekty. Jego realizacja potrwa do połowy 2017 roku. Poniżej przedstawiamy projekty dotyczące infrastruktury kolejowej.

Budowa Centrum Komunikacyjnego w Legionowie - 9,6 mln CHF

Legionowo postanowiło rozwiązać problem dużego natężenie ruchu w godzinach szczytu, tworząc w tym celu pierwsze w Polsce centrum komunikacyjne wybudowane przez jednostkę samorządu terytorialnego. Powstanie ono w okolicach stacji kolejowej. Nowy budynek, wyposażony w elektroniczne systemy informacji dla podróżnych, znacznie poprawi jakość obsługi pasażerów. Łatwiej będzie do niego dotrzeć (drogi dojazdowe są rozbudowywane i zmodernizowane), będzie też gdzie zostawić auto (buduje się parking w standardzie Park&Ride). W okolicach Centrum obsługiwane będą zarówno pociągi, jak i autobusy (co znacznie ułatwi i przyspieszy przesiadki), poprawi się także możliwość dotarcia na warszawskie lotnisko (a tym samym podróż w inne regiony kraju).

Warszawska Kolej Dojazdowa - 19,3 mln CHF

6 nowych pojazdów szynowych dla WKD oznacza poprawę jakości i komfortu oraz bezpieczeństwa podróży na trasie z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego. Wszystkie pojazdy zostaną wyposażone w system monitoringu z rejestratorem zdarzeń, klimatyzację przestrzeni pasażerskiej z układem okien umożliwiającym swobodne przewietrzanie składu oraz system zliczania podróżnych. Pojazd długości 60 m będzie składał się z 6 członów i pomieści 164 pasażerów na miejscach siedzących. W pojeździe przewidziano 4 miejsca dla wózków inwalidzkich z zastosowaniem ramp rozkładanych, umożliwiających wjazd wózka, oraz 8 miejsc do przewozu rowerów.

Zakup 4 spalinowych zespołów trakcyjnych do obsługi kolejowego odcinka Malbork - Grudziądz, w celu poprawy bezpieczeństwa, zarządzania,  wydajności i niezawodności lokalnego systemu transportowego - 9 mln CHF

4 nowoczesne szynobusy – spalinowe zespoły trakcyjne – dla obsługi odcinka Malbork-Grudziądz przewidują miejsca siedzące dla 140 podróżnych. Każdy z nich wyposażony będzie w silnik spalinowy, spełniający wszystkie wymagane normy (o niskiej szkodliwości dla środowiska oraz korzystnych parametrach spalania). Ekonomiczne szynobusy wyjadą na tory prawdopodobnie  latem 2015 roku.

Wkład w poprawę przepustowości i kontroli  kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce – blisko 5 mln CHF

W ramach projektu kolejowe przejście na polsko-białoruskiej granicy w Siemianówce zostało rozbudowane o nowe budynki (mieszczące m.in. pomieszczenia dla Służby Celnej i Straży Granicznej) oraz specjalne miejsce do kontroli fitosanitarnej wraz z rampami przeładunkowymi. Dotychczas w Siemianówce nie było takich pomieszczeń, co skutkowało ograniczeniem ruchu i niemożnością przewożenia niektórych towarów. Dzięki inwestycjom w budynki oraz wyposażenie przejścia w niezbędny sprzęt najnowszej generacji, pociągi są odprawiane szybciej, dzięki czemu może ich przejechać więcej. To dobra informacja również dla mieszkańców Podlasia – łatwiej będzie nawiązać kontakty handlowe z Białorusią, zmniejszy się również ilość towarów wwożonych do Polski nielegalnie.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł 90 mln zł na przywrócenie ruchu z Lublina do Łukowa 90 mln zł na przywrócenie ruchu z Lublina do Łukowa
Następny artykuł Trudny rok przed BCT? Trudny rok przed BCT?