Torpol pięciokrotnie zwiększył zysk netto

Torpol pięciokrotnie zwiększył zysk netto

24 marca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Torpol wypracował aż 25 mln zł zysku netto, czyli pięciokrotnie więcej niż rok wcześniej. W tym samym czasie przychody netto ze sprzedaży wzrosły o 86 proc. i ukształtowały się na poziomie 775 mln zł. Trzykrotnie wyższy był także zysk operacyjny EBIT i wyniósł ponad 32 mln zł., natomiast EBITDA wzrosła dwukrotnie i osiągnęła 43 mln zł. Marża EBITDA ukształtowała się na poziomie 5,6 proc., wobec 5,1 proc. w 2013 roku.

Fot. Torpol

– Realizacja zakładanego zysku oznacza, że zwiększyliśmy rentowność, chociaż niewielka część planowanych przychodów przesunęła się na początek 2015 roku. Warto podkreślić, że w porównaniu z 2013 r. niemal dwukrotnie podwoiliśmy sprzedaż, a zysk aż pięciokrotnie – mówi Tomasz Sweklej, prezes zarządu Torpol S.A. Cieszę się, że dotrzymaliśmy obietnic złożonych inwestorom, zarówno jeśli chodzi o wskaźniki finansowe jak i rozwój biznesu w Norwegii. – dodaje Sweklej.

Zgodnie z przyjętą strategią, w 2014 r. Torpol pozyskał kolejne projekty w Norwegii. W listopadzie firma podpisała kontrakt obejmujący kompleksową przebudowę ulic Prinsens Gate i Tollbrugata wraz z modernizacją linii tramwajowej w ścisłym centrum Oslo o wartości 158 milionów NOK netto (blisko 80 mln złotych). Firma odpowiada również za budowę nawierzchni torowej i instalacji zasilającej (tzw. trzeciej szyny) na 1,6 km odcinku metra w Oslo, Lørenbanen. Wartość kontraktu wynosi 26,5 mln koron norweskich netto (NOK), czyli ok. 13 mln złotych.

– W Norwegii nie tylko pozyskujemy nowe kontrakty i rozwijamy sprzedaż, ale też zwiększamy zatrudnienie i rozbudowujemy park maszynowy. – mówi Tomasz Sweklej. Obecnie przekształcamy nasz oddział zagraniczny w spółkę prawa norweskiego, dzięki czemu wzrośnie i tak wysoka już wiarygodność Torpol Norge. Wykorzystując wypracowaną w Norwegii pozycję, bardzo intensywnie analizujemy perspektywy rozwoju na pozostałych rynkach skandynawskich, a zwłaszcza szwedzkim. – dodaje Sweklej.

Wartość portfela zamówień krajowych i zagranicznych Torpol na dzień 31 grudnia 2014 r. wyniosła 1,6 mld zł netto (bez udziału konsorcjantów). Około 70 proc. wartości portfela stanowią dwa największe kontrakty kolejowe realizowane obecnie w Polsce: Nowa Łódź Fabryczna oraz E75 Rail Baltica.

Na uwagę zasługuje fakt, że Torpol nie posiada zadłużenia finansowego netto, co oznacza że poziom posiadanych środków pieniężnych przekracza poziom zobowiązań finansowych. Na koniec 2014 r. Torpol dysponował środkami pieniężnymi w wysokości 257,3 mln zł, to ponad 2-krotnie więcej niż rok wcześniej. Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA ukształtował się na koniec 2014 roku na ujemnym poziomie -4,26, wobec -1,15 na koniec 2013 roku.

Jest to efekt dyscypliny finansowej oraz wysokiej jakości zarządzania płynnością oraz wpływu środków pieniężnych pozyskanych z emisji. Zadłużenie finansowe jest związane wyłącznie z podstawową działalnością spółki. Tak niski poziom wskaźnika zadłużenia netto do EBITDA daje Torpol przestrzeń do dalszego pozyskiwania środków finansowych i gwarancji bankowych w związku z bardzo dobrymi perspektywami branży kolejowej w Polsce i w Norwegii w okresie najbliższych kilku lat.