Jest szansa na bezpośredni pociąg Gorzów-Berlin

Jest szansa na bezpośredni pociąg Gorzów-Berlin

PODZIEL SIĘ

Władze województwa lubuskiego odbyły serię spotkań ws. przyszłości lubuskich połączeń kolejowych. Dotyczyły one umów z Przewozami Regionalnymi oraz uruchomienia bezpośredniego pociągu Gorzów-Berlin. – Takim połączeniem jest zainteresowana strona niemiecka i polska, ale wiele zależy od homologacji pojazdów oraz rachunku ekonomicznego – mówi Alicja Makarska, członek zarządu województwa.

Fot. Marcin Gola

Rozmowy Alicji Makarskiej toczyły się z przedstawicielami Związku Transportowego Berlin - Brandenburgia (VBB) oraz przewoźnika kolejowego Niederbarnimer Eisenbahn (NEB), który jest operatorem na linii Kostrzyn - Berlin Lichtenberg.

Uruchomienie pilotażowego połączenia bezpośredniego relacji Gorzów Wielkopolski - Berlin mogłoby się odbywać w ramach przyszłej kooperacji Przewozów Regionalnych i NEB po obu stronach granicy. Drugim tematem była możliwość wspólnej realizacji projektu, w ramach Programu Współpracy INTERREG dotyczącego wdrożenia transgranicznego systemu informacji pasażerskiej. Z uwagi na fakt, że taki system istnieje już w zaawansowanej formie na terenie Brandenburgii, projekt obejmowałby m.in. rozszerzenie bazy danych o rozkład jazdy polskich przewoźników oraz doposażenie polskich pojazdów w elementy tego systemu.

Ponadto, strona niemiecka zaproponowała województwu lubuskiemu udział, jako jednego z partnerów, w projekcie europejskim dotyczącym transgranicznych przewozów kolejowych. Celem tego projektu w ramach programu INTERREG Central Europe jest wymiana doświadczeń w dziedzinie kolejowego transportu publicznego, oraz opracowanie długofalowej strategii dla rozwoju połączeń transgranicznych.

Z kolei podczas spotkania Alicji Makarskiej z przedstawicielami Lubuskiego Oddziału Przewozów Regionalnych omówiono bieżącą realizację umów o świadczenie usług publicznych na terenie województwa lubuskiego. Jedna z trzech umów, zawartych przez województwo z PR umożliwiła temu przewoźnikowi pozyskanie dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na wykonanie modernizacji 21 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pierwsze jednostki mają pojawić się na torach w drugiej połowie 2015 roku, a docelowo obsłużą wszystkie kursy w relacjach Zielona Góra - Rzepin - Kostrzyn - Szczecin Główny oraz Zielona Góra - Nowa Sól - Głogów - Wrocław Główny.

Przedyskutowano również kwestię promocji regionalnych połączeń kolejowych, których organizatorem jest województwo. W wyniku postępujących modernizacji linii kolejowych oraz wdrażania nowych ofert przewozowych, transport kolejowy staje się na wielu trasach bardziej atrakcyjny i konkurencyjny pod względem czasu i kosztu przejazdu.

Sztandarowym przykładem jest linia Zielona Góra - Zbąszynek - Międzyrzecz - Gorzów Wlkp., na której rok po wprowadzeniu nowej oferty zanotowano znaczący wzrost ilości podróżnych. Podobnego efektu samorząd oczekuje przy połączeniu Poznań - Zielona Góra - Nowa Sól obsługiwanym od grudnia 2014 roku najnowszym pojazdem elektrycznym typu Impuls. Drugi pojazd tego typu zostanie zakupiony przez województwo lubuskie za kwotę 21,4 mln zł w połowie kwietnia br. co zapewni obsługę tego połączenia wyłącznie Impulsami. Cena biletu jednorazowego na przejazd z Zielonej Góry do Poznania wynosi obecnie 23,60 zł. Na części tras ceny biletów zostały obniżone, co stanowi dodatkową zachętę do podróży koleją.

Ważnym tematem spotkania były również perspektywy dalszej współpracy w kontekście realizacji porozumienia ze stroną rządową ws. restrukturyzacji Przewozów Regionalnych. Jednym z założeń tego porozumienia jest oddłużenie spółki oraz zawarcie przez samorządy województw umów wieloletnich.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł MIR rozważy budowę KDP? Zagłosuj za projektem MIR rozważy budowę KDP? Zagłosuj za projektem
Następny artykuł Branżowi giganci chętni na kupno PKP Energetyki Branżowi giganci chętni na kupno PKP Energetyki