Bez rewolucji na trasie Jelenia Góra - Wrocław

Bez rewolucji na trasie Jelenia Góra - Wrocław

01 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Za niespełna miesiąc, w niedzielę 26 kwietnia 2015 r., wejdzie w życie trzecia korekta rocznego rozkładu jazdy pociągów. Dla podróżujących dolnośląską koleją to dość istotna data: w decydującą fazę, pociągającą za sobą liczne zmiany w kursowaniu pociągów, wchodzi przebudowa wiaduktu nad ulicą Grabiszyńską - wyjazdu z Dworca Głównego w kierunku zachodnim.

Fot. Rafał Wilgusiak

Zgodnie z zapowiedziami, Koleje Dolnośląskie kontynuują prezentację zmian, jakie czekają podróżnych za 26 dni. Dziś pod lupą znalazła się organizacja ruchu na linii z Wrocławia w kierunku Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Szklarskiej Poręby.

„Obędzie się bez rewolucji!” – uspokaja przewoźnik. Nie będzie masowego, zapowiadanego dawniej przez media, skrócenia relacji do nowowybudowanego przystanku Grabiszyn.

Wszystkie pociągi z omawianych kierunków wyjadą i dojadą na Dworzec Główny. Jedynie pociągi z Dzierżoniowa - zaledwie 4 pary dziennie - zostaną skomunikowane na przystanku Wrocław Grabiszyn z przeznaczoną dla klientów kolei zastępczą komunikacją autobusową.
Wszystkie pociągi w relacjach: Wrocław Główny - Wałbrzych Główny, Wrocław Główny - Jelenia Góra, Wrocław Główny - Szklarska Poręba Górna pojadą z dworca głównego trasą objazdową - torami linii towarowej w rejonie osiedli Nowy Dwór i Muchobór Wielki.

W związku z tym, pociągi te na czas objazdu nie będą obsługiwały przystanku Wrocław Grabiszyn. Natomiast na stacji Wrocław Zachodni składy zatrzymają się przy wybudowanym specjalnie dla nich peronie.

Co ważne, z powodu objazdu tymczasowo ulegnie wydłużeniu o ok. 5 - 10 minut czas jazdy na odcinku Wrocław Główny - Wrocław Zachodni. Ograniczona przepustowość łącznicy sprawiła również, że zmienią się godziny odjazdów: do i z Wrocławia.
Priorytetem w konstrukcji rozkładu jazdy było utrzymanie dogodnych godzin dojazdów do pracy i szkoły oraz powrotów. Z tego względu, do południa pociągi w kierunku Wrocławia odjeżdżają ok. 10-15 minut wcześniej, natomiast po godzinie 12:00 ok. 5-20 minut później. W kierunku przeciwnym (z Wrocławia) rano pociągi odjeżdżać będą nawet pół godziny wcześniej, natomiast po godzinie 12:00 odchylenia w kursowaniu będą mniejsze.

Niestety, ograniczona przepustowość toru objazdowego sprawiła, że Koleje Dolnośląskie zawieszają na czas robót kursowanie jednego z uzupełniających pociągów Wrocław-Wałbrzych (i z powrotem), kursującego tylko w dni robocze (obecnie odj. 6:07 z Wrocławia Głównego i 7:59 z Wałbrzycha Głównego). W godzinach zbliżonych do dotychczasowych odjazdów odwołanego pociągu - od 10 do 30 minut różnicy - kursować będą inne pociągi KD.

Jednocześnie, niezależnie od zmian wynikających z modernizacji posterunku odgałęźnego Grabiszyn i wiaduktu nad ulicą Grabiszyńską, 26 kwietnia 2015 r. spółka wprowadzi do oferty na linii "jeleniogórskiej" nowe pociągi. Przede wszystkim, pojawią się 3 weekendowe połączenia w relacji Jelenia Góra - Trutnov. Z uwagi na modernizację linii, nie było możliwe w tym roku wytrasowanie pociągów z Wrocławia. Spośród zaproponowanych przez PKP PLK rozwiązań alternatywnych, zdecydowano się na powrót do rozwiązania sprawdzonego w latach ubiegłych.

Poza tym, w rozkładzie KD od 26 kwietnia zostaną wprowadzone dodatkowe połączenia weekendowe z/do Jeleniej Góry. Pociąg „Julia”, dotąd niekursujący w soboty (z Wrocławia do Jeleniej Góry - skrócony do Wałbrzycha) i niedzielę (z Jeleniej Góry do Wrocławia), będzie kursował przez cały tydzień: odjazd z Wrocławia przez 7 dni w tygodniu o godzinie 21:18, odjazd z Jeleniej Góry codziennie oprócz niedziel o godz. 6:30, natomiast w niedzielę z myślą o studentach niestacjonarnych - ok. 2 godziny wcześniej, o 4:49.