Już za cztery lata mają powstać nowe centra przesiadkowe w katowickim Brynowie, Zawodziu, Ligocie oraz w centrum przy ulicy Sądowej. Urząd Miasta właśnie pokazał wizualizacje trzech z nich.
Najdroższe ma być centrum przy pętli w Brynowie. Miasto na jego budowę wyda ok. 90 mln zł. Węzeł ma składać się z siedmiu przystanków, 14 miejsc postojowych dla komunikacji zbiorowej, 800 miejsc parkingowych oraz jednego parkingu dla rowerów. Najtańsze centrum powstanie w Ligocie. Będzie kosztowało ok. 5 mln zł. Tu będą cztery przystanki, parking ze 150 miejscami i parking rowerowy. Ten węzeł inaczej niż pozostałe będzie zintegrowany z koleją. Dlatego jest zlokalizowany w sąsiedztwie dworca PKP.
Budowa kompleksu przesiadkowego w Zawodziu jest warta około 30 mln zł. Do dyspozycji podróżnych ma być osiem przystanków, 14 miejsc postojowych dla komunikacji zbiorowej, parking dla 400 aut i miejsce postojowe dla rowerów. Natomiast na centrum przy ul. Sądowej miasto przeznaczy ok. 40 mln zł. Tu powstanie 13 przystanków, 23 miejsc dla autobusów , a także 130 miejsc na parkingu i stoisko rowerowe.
Przedsięwzięcie ma na celu rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu miejskiego oraz promowanie mobilności miejskiej zgodnej z zasadami zrównoważonego transportu. System węzłów przesiadkowych zapewni przesiadkę z komunikacji indywidualnej i zbiorowej w zakresie dojazdów do centrum Katowic z różnych części miasta. Zintegruje też komunikację autobusową, kolejową i tramwajową.
1. Węzeł "Zawodzie"
Będzie zapewniał możliwości przesiadkowe z autobusów na tramwaj oraz z komunikacji indywidualnej na tramwaj w systemie Park&Ride, w zakresie dojazdów do Centrum Katowic z wschodniej części miasta i subregionu.
2. Węzeł "Sądowa"
Zintegruje komunikację autobusową międzynarodową, krajową, regionalną i miejską. Podróżni będą mieli możliwość przesiadki z komunikacji kolejowej i tramwajowej.
3. Węzeł "Ligota"
Zapewni komfortową zamianę środka komunikacji indywidualnej i autobusów na pociąg, w zakresie dojazdów do Centrum Katowic z kierunku południowej części miasta.
4. Węzeł "Brynów"
Pozwoli na przesiadkę z autobusów na tramwaj oraz z komunikacji indywidualnej na tramwaj w systemie Park&Ride, w zakresie dojazdów do Centrum Katowic z południowej części miasta i subregionu.