PLK dostaną 219 mln zł więcej na srk i diagnostykę

PLK dostaną 219 mln zł więcej na srk i diagnostykę

13 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W wyniku aktualizacji Listy projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymają dodatkowe środki na sprzęt do diagnostyki stanu linii kolejowych oraz automatyzację lub centralizację sterowania ruchem kolejowym.

Fot. Tens

Na nowej liście opublikowanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju znalazły się 3 nowe projekty w sektorze transportu, w tym 2 kolejowe (na liście rezerwowej). Pierwszym z nich jest „Poprawa jakości i niezawodności usług kolejowych poprzez zakup sprzętu wykorzystywanego do diagnostyki stanu linii kolejowych”. Projekt o szacunkowej kwocie dofinansowania z UE wynoszącej 58 mln zł dotyczy zakupu sprzętu diagnostycznego, który umożliwi systemową, bieżącą i bardziej precyzyjną niż dotychczas ocenę stanu technicznego elementów infrastruktury linii kolejowych we wszystkich branżach, co przyniesie realne i wymierne rezultaty w zakresie poprawy bezpieczeństwa i płynności ruchu. Umożliwi to także podniesienie efektywności utrzymania elementów infrastruktury linii kolejowych. Efektem powyższego będzie zwiększenie trwałości infrastruktury kolejowej i poprawy uwarunkowań związanych z ochroną środowiska naturalnego.

W ramach tego projektu zainstalowane i wymienione zostaną zestawy DSAT, pozwalające na bieżącą diagnostykę pojazdów trakcyjnych poruszających się po sieci kolejowej PLK. Zakupiony sprzęt diagnostyczny będzie wykorzystywany na całej sieci zarządzanej przez PKP PLK, w tym na liniach, na których realizowane są inwestycje objęte dofinansowaniem w ramach POiIŚ 2007-2013 lub na których są planowane inwestycje w latach 2014-2020.

Drugim projektem, który zostanie zrealizowany do końca 2015 roku, jest „Poprawa jakości i niezawodności usług kolejowych poprzez centralizację lub automatyzację urządzeń srk”. Zakres projektu, którego szacunkowa kwota dofinansowania z UE wynosi 161,5 mln zł, obejmuje centralizację prowadzenia ruchu lub jego pełną automatyzację. Tego typu projekty, poprzez zabudowę nowoczesnych urządzeń, umożliwiają podniesienie poziomu bezpieczeństwa eksploatacji oraz eliminację błędów ludzkich bardziej prawdopodobnych przy rozproszonej obsłudze oraz braku urządzeń kontroli niezajętości, blokad stacyjnych, itp. Centralizacja sterowania umożliwia zmniejszenie kosztów eksploatacji, a także kosztów utrzymania i bieżącej eksploatacji budynków przeznaczonych do prowadzenia ruchu. Wynikiem modyfikacji w istniejących urządzeniach sterowania ruchem kolejowym jest zwiększenie ich niezawodności, a przez to zmniejszenie opóźnień pociągów wynikających z usterek.

Z listy usunięto 2 projekty, w tym z sektora kolejowego. Z listy podstawowej dla działania 7.1 Rozwój transportu kolejowego wypadło przedsięwzięcie pod nazwą „Projekt, dostawa i instalacja elementów prezentacji dynamicznej informacji pasażerskiej oraz systemu monitoringu wizyjnego wraz z infrastrukturą techniczną na dworcach, stacjach i przystankach kolejowych” o szacunkowej kwocie dofinansowania z UE wynoszącej 599,26 mln zł. Projekt został usunięty z listy na wniosek PKP PLK z uwagi na brak możliwości realizacji projektu w okresie kwalifikowalności wydatków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

Przedmiotem anulowanego przedsięwzięcia była dostawa i montaż urządzeń SDIP w 763 lokalizacjach na sieci PLK oraz instalacja monitoringu wizyjnego w 60 miejscach w Polsce. Zarządca infrastruktury zapowiedział jednak, że wróci do tego projektu, zaś środki na jego realizację będą pochodziły z unijnej perspektywy na lata 2014-2020.