Włoska prokuratura posądza m.in. Pesę o oszustwo [aktualizacja]

Włoska prokuratura posądza m.in. Pesę o oszustwo [aktualizacja]

PODZIEL SIĘ

Prokuratura w Bari zakończyła wstępne dochodzenie dotyczącego dwóch domniemanych oszustw przy zakupie 52 wagonów. Jak informują włoskie media, wśród siedmiu podejrzanych, którym prokurator zarzuca udział w międzynarodowym oszustwie, jest m.in. Luigi Fiorillo, dyrektor zarządzający, reprezentujący spółkę Ferrovie Sud Est, Carlo Beltramelli, pełnomocnik spółki Varsa z siedzibą w Warszawie i jej przedstawiciel Marco Mazzocchi oraz Tomasz Zaboklicki, prezes spółki Pesa Bydgoszcz.

Fot. Friedrichstrasse/Sandbox, Wikipedia

Według informacji „Nuovo Quotidiano di Puglia”, do osób, wobec których prokurator Isabella Ginefra prowadzi postępowanie, należą: Luigi Fiorillo, dyrektor zarządzający, z prawem do jednoosobowej reprezentacji spółki Ferrovie Sud Est, Carlo Beltramelli, pełnomocnik i Marco Mazzocchi, przedstawiciel spółki Varsa z siedzibą w Warszawie, Nicola Alfonso, kierownik ds. technicznych spółki Ferrovie Sud Est, Giuseppe Fiaccadori, przedstawiciel spółki Railconsulting srl z siedzibą w Marmirolo, jak również Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy Bydgoszcz oraz Zygfryd Franciszek Żurawski, członek zarządu bydgoskiego producenta.

Jak informuje „La Gazzetta del Mezzogiorno”, pierwszy zarzut dotyczy zakupu od Pesy 27 nowych wagonów o wartości 93 mln euro (w pełni finansowanego przez region Apulia). Prokuratura dopatrzyła się nieprawidłowości w zakresie uwzględniania w kosztach podlegających zwrotowi prowizji w wysokości 12 mln euro, jaką Pesa zapłaciła spółce Varsa Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.

Według prokuratury dopuszczono się również oszustwa przy zakupie przez spółkę Varsa 25 wyremontowanych wagonów za 22,5 mln euro. W ocenie organu wymiaru sprawiedliwości dwukrotnie zawyżono kwotę ich sprzedaży. Tymczasem ich wartość rynkowa jest wyceniana na... ponad 11,2 mln euro.

W wyniku dochodzenia Gwardii Finansowej w Bari ustalono, że najpierw Ferrovie Sud-Est (największe przedsiębiorstwo kolejowe w Ampulii) za 912 tys. euro zakupiło od dwóch niemieckich spółek 25 wagonów pasażerskich wycofanych z eksploatacji. Potem ta sama spółka z siedzibą w Bari sprzedała je polskiej spółce Varsa, której zlecono ich modernizację o wartości 7 mln euro. W końcu Ferrovie Sud-Est miałoby je ponownie kupić od spółki Varsa, posługując się zagranicznymi spółkami pośredniczącymi, z którymi powiązani są Carlo Beltramelli i Giuseppe  Fiaccadori. Luigiemu Fiorillo zarzuca się również przestępstwo przekazywania fałszywych informacji poprzez posługiwanie się fakturami za nieistniejące operacje w latach 2008, 2009 i 2010. Natomiast Beltramelliemu i Alfonso prokurator zarzuca czyn korupcyjny w postaci przelewu bankowego w wysokości 35 tys. euro z tytułu zakupu samochodu, zrealizowanego przez pierwszego podejrzanego na rzecz drugiego w 2009 r.

W odpowiedzi na naszą publikację Pesa Bydgoszcz przesłała oficjalny komunikat w tej sprawie:

"W odniesieniu do publikacji dotyczących postępowania prowadzonego przez włoską prokuraturę w sprawie różnych zakupów taboru kolejowego realizowanych przez Ferrovie Sud-Eest (regionalny przewoźnik w południowo - wschodnich Włoszech) informujemy, że :

  1. Jako jeden z dostawców FSE otrzymaliśmy informację o toczącym się postępowaniu prowadzonym przez włoską prokuraturę od 2009 roku.
  2. Postępowanie dotyczy działań podmiotów FSE i Varsa,  z którymi współpracowaliśmy w przeszłości.
  3. W trakcie postępowania włoska prokuratura nie kontaktowała się z żadnym pracownikiem naszej firmy, nie zwrócono się do nas ani o dokumenty, ani o jakiekolwiek wyjaśnienia. Wbrew doniesieniom prasowym nie oskarżono w tej sprawie żadnego pracownika naszej firmy.
  4. Jesteśmy przekonani, że dalsze postępowanie potwierdzi legalność działań PESA na rynku włoskim.

Tyle w kwestii publikacji usiłujących przypisać naszej firmie nielegalne działania. Przypominamy natomiast, że na rynku włoskim PESA realizuje w tej chwili dostawy pojazdów dla największego, narodowego przewoźnika Trenitalia. Pojazdy serii ATR 220 otrzymały homologację, są dopuszczone do ruchu i wożą pasażerów w rejonie Toskani" - czytamy w oświadczeniu Pesy.