Forum FRACHT integruje porty z koleją i drogami

Forum FRACHT integruje porty z koleją i drogami

29 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

W Gdańsku rozpoczęła się część merytoryczna III Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2015. Najważniejsze wydarzenie branży intermodalnej w Polsce skupiło przedsiębiorców, polityków i samorządowców. – Porty nie będą spełniać swojej roli bez współdziałania z innymi gałęziami transportu, bez infrastrukturalnego powiązania z resztą układu gospodarczego – powiedział do uczestników spotkania Janusz Piechociński, wicepremier i minister gospodarki.

Fot. Ministerstwo Gospodarki

–  Witam i pozdrawiam z Ministerstwa Gospodarki. Polskiej gospodarki, która w 2014 roku odnotowała 3,4 proc. wzrost PKB i 5,2 proc. wzrost eksportu. Gospodarki, która rozwija się bazując na trzech solidnych silnikach - stabilnej konsumpcji wewnętrznej, dobrych inwestycjach i właśnie eksporcie, którego nie zakłóciły: niepewność w strefie euro ani wydarzenia związane z kryzysem ukraińskim, ani rywalizacja handlowa Kremla z Brukselą, a także Warszawą – powiedział do zgromadzonych w nagraniu wideo wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński, który nie mógł osobiście wystąpić na konferencji, gdyż przewodniczy misji gospodarczej polskich przedsiębiorców w Emiratach Arabskich.

– Cieszę się, że gościmy dziś naszych przyjaciół z Białorusi. Białoruś to ważny partner gospodarczy i polityczny, a przede wszystkim nasz sąsiad, który w podobny sposób postrzega wagę korytarzy transportowych współczesnego świata – podkreślił wicepremier.   

Janusz Piechociński dodał, że branża transportowo-spedycyjno-logistyczna (TSL) to - od zawsze - istotny obszar gospodarki światowej. Rozwój tego sektora jest jednak uzależniony od dobrej polityki.

–  Polska w ostatnich latach wykonała, nie tylko na poziomie centralnym, ale i samorządowym, w tym także na Pomorzu, wielką pracę, współdziałając z morską częścią sektora TSL – stwierdził wicepremier, zwracając uwagę, że dalszy postęp w tej sferze nie będzie możliwy bez kontynuowania rozbudowy infrastruktury, kształcenia kompetentnych i sprawnych kadr spedytorów i menedżerów oraz szerszego otwarcia na wszystkich partnerów biznesowych.

Dobrym przykładem do naśladowania jest port w Gdańsku, który już od ponad roku obsługuje największe kontenerowce świata i ma jeden z najwyższych wskaźników wzrostu w wolumenie przeładunków.

– Dzisiaj budujemy nasze przewagi konkurencyjne, zwracając się w stronę Bałtyku. Dowodem tego było przyjęcie, przygotowanej przez resort gospodarki, czwartej ustawy deregulacyjnej, w szczególności zawartego w niej pakietu portowego – mówił Janusz Piechociński.

Wskazywał, że uproszczone procedury celne i fitosanitarne stymulują rozwój portów. Doświadczenia te Ministerstwo Gospodarki będzie chciało rozszerzyć na wszystkie granice zewnętrze Polski. Wicepremier zachęcał przy tym uczestników Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2015, aby zgłaszali swoje uwagi i propozycje w tym zakresie.

Niemniej, na drodze rozwoju gospodarki pojawiają się też problemy, które należy rozwiązywać. Zapaść gospodarek Unii Celnej powoduje, że polski sektor transportu, zarówno drogowego, jak i kolejowego na nowo musi układać kierunki przewozów międzynarodowych. Oprócz tego, w perspektywie najbliższych kilku lat Unia Europejska nawiąże współpracę gospodarczą ze Stanami Zjednoczonymi (tzw. umowa o wolnym hadlu i strategicznej współpracy TTIP).

– Otóż widać wyraźnie, że umowa o współpracy gospodarczej między UE a USA będzie impulsem dla kolejnego przyspieszenia. Nastąpi ogromne ożywienie portów atlantyckich: holenderskich, belgijskich, a także niemieckich. Przestrzeń Bałtyku musi być na to gotowa, aby nie znaleźć się na peryferiach światowego transportu morskiego. W tym kontekście tak ważne jest uporządkowanie spraw z naszym wschodnim otoczeniem – mówił Janusz Piechociński.

Z powyższych względów w basenie Morza Bałtyckiego, jak nigdy dotąd, potrzeba spotkań, międzynarodowego współdziałania, uczenia się nowych form rywalizacji poprzez współpracę. 

– Porty nie będą spełniać swojej niewątpliwie ogromnej roli, bez współdziałania z innymi gałęziami transportu, bez infrastrukturalnego powiązania z resztą układu gospodarczego. Dlatego zachęcam Państwa do kooperacji z transportem kolejowym i drogowym, do silniejszego myślenia klastrowego – podkreślił wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński, zwracając się do przedstawicieli portów, ale też wszystkich pozostałych uczestników Forum FRACHT - największego, cyklicznego wydarzenia intermodalnego w Polsce.

W ramach dzisiejszej konferencji poruszone zostaną najbardziej istotne kwestie dotyczące transportu intermodalnego, rozwoju infrastruktury kolejowej oraz gospodarki morskiej. Organizatorem spotkania jest KOW, wydawca „Kuriera Kolejowego”. Zachęcamy do śledzenia naszego portalu, na którym wkrótce pojawią się dalsze informacje ze spotkania.