FRACHT 2015: Żałobka o większym wsparciu dla intermodalu

FRACHT 2015: Żałobka o większym wsparciu dla intermodalu

29 kwietnia 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Sławomir Żałobka, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju zadeklarował, że wsparcie finansowe oraz inwestycyjne dla transportu intermodalnego będzie większe niż w poprzednich latach.

Fot. Adam Brzozowski

Wiceminister resortu infrastruktury i rozwoju przypominał o uruchomieniu 21 platform multimodalnych na sieci TEN-T oraz o dofinansowaniu PKP PLK za wprowadzenie ulgi za dostęp do inrastruktury kolejowej dla przewozów intermodalnych w 2015 r. w wysokości 25 mln zł.

– Sektor kolejowy i transport intermodalny będzie silniej wspierany niż w latach poprzednich – przekonywał uczestników Forum FRACHT 2015 Sławomir Żałobka. – W nowej perspektywie planujemy rozbudować 522 km linii w ramach sieci TEN-T. Dzięki temu kolej będzie bardziej konkurencyjna wobec innych sieci transportu.

Wiceminister Żałobka wskazał, że w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013 na rozwój transportu kolejowego przeznaczonych zostało niemal 4,5 mld euro, a wśród realizowanych projektów znalazły się te w zakresie modernizacji, budowy i rewitalizacji linii kolejowych oraz obiektów inżynierskich, wdrażania ERTMS, przebudowy dworców kolejowych, czy też zakupu i modernizacji taboru kolejowego. 

Natomiast na rozwój transportu intermodalnego przeznaczonych zostało ponad 144 mln euro. Realizowane były projekty, polegające na budowie, rozbudowie lub remoncie infrastruktury wchodzącej w skład kolejowych lub morskich terminali kontenerowych, centrów logistycznych zlokalizowanych w porcie morskim lub na linii kolejowej. Kupowane lub remontowane było również niezbędne wyposażenie terminali i centrów logistycznych, jak również kupowany lub remontowany był tabor do przewozów intermodalnych.

– Unijna perspektywa 2014-2020 stwarza możliwość zrealizowania kolejnych projektów finansowanych w ramach Programu  Infrastruktura i Środowisko  oraz instrumentu „Łącząc Europę”– podkreślił wiceminister Żałobka.

W ramach CEF (Connecting Europe Facility), czyli instrumentu  Łącząc Europę, na inwestycje transportowe o charakterze ogólnoeuropejskim przeznaczonych zostanie 26,25 mld euro, a szacunkowa wysokość wsparcia dla Polski w ramach koperty narodowej wyniesie 4,14 mld euro. W zakresie transportu multimodalnego przewiduje się realizację terminali towarowych i platform logistycznych zapewniających wzajemne połączenia i integrację infrastruktury sieci TEN-T, obejmujące porty morskie, porty śródlądowe, porty lotnicze oraz terminale kolejowo-drogowe.

Również Dokument Implementacyjny do Strategii Rozwoju Transport wskazuje konieczne do podjęcia działania w obszarze transportu intermodalnego. W latach 2014-2020 przewiduje się kontynuację realizacji projektów intermodalnych, m.in. rozbudowę i modernizację istniejących terminali intermodalnych oraz stworzenie regionalnych centrów logistycznych, zwłaszcza przy dużych aglomeracjach miejskich. Rozwijane będą platformy multimodalne na sieci TEN-T, dostosowane do obsługi logistycznej co najmniej dwóch rodzajów transportu.