Miliony złotych na tablety, a teczki wypchane papierem

Miliony złotych na tablety, a teczki wypchane papierem

05 maja 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Jedyne udogodnienie, na jakie mogą liczyć konduktorzy po wyposażeniu w tablety to możliwość sprawdzenia aktualnych informacji o rozkładzie jazdy, cenach biletów czy zmianach w regulaminach przewozów. Resztę dokumentacji i tak będą musieli wypełnić ręcznie w formie papierowej.

Fot. freedigitalphotos.net

Zakup tysięcy tabletów przez PKP Intercity, Przewozy Regionalne, Koleje Mazowieckie czy Arrivę RP dał możliwość pracownikom drużyn konduktorskich wyjęcia ze swoich teczek tylko książkowych rozkładów jazdy i tabel taryfowych. Dokumentacja związana z obsługą ruchu nadal musi być prowadzona w formie papierowej.

– Nasze działania reguluje Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie dokumentów, które powinny znajdować się w pojeździe kolejowym – wyjaśniła Beata Czemerajda z PKP Intercity.

Jeszcze przed zakupem tabletów pracownicy PKP IC wskazywali, że te przepisy nie pozwalają na rezygnację z papierowej dokumentacji obsługi składów. Obawiali się, że używanie tabletów oznaczać będzie konieczność podwójnego wypełniania dokumentów – raz w wersji papierowej i drugi raz elektronicznej, dostępnej później w internecie.

Joanna Parzniewska, rzeczniczka spółki Arriva powiedziała, że jej spółka jako jedna z pierwszych w Polsce wyposażyła swoich pracowników w tablety, ale jedynie dla usprawnienia obiegu dokumentacji handlowej i informacyjnej. Dokumentacja ruchu pociągów odbywa się w sposób tradycyjny.

Także Koleje Mazowieckie, które w połowie marca 2015 r. wzięły w leasing od spółki Mega Sonic 600 tabletów deklarują, że urządzenia posłużą do przekazywania informacji o rozkładzie jazdy obsługiwanych przez nich pociągów, zarządzeniach, instrukcjach. Pięcioletnia umowa leasingu dla Kolei Mazowieckich ma wartość 4,5 mln zł netto.

Podobne korzyści, jak drużyny konduktorskie innych spółek, będą mieć pracownicy Przewozów Regionalnych, którzy w czerwcu otrzymają tablety firmy Lenovo. Jak poinformował Michał Silger z biura prasowego spółki, dostawcę 2263 urządzeń wybrano w połowie kwietnia, po zastosowaniu trybu zapytania ofertowego. Ogłoszony w połowie 2014 r. przetarg na dostawę tabletów unieważniono pod koniec grudnia uzasadniając sytuacją finansową spółki.

Przewozy Regionalne poszukiwały tabletów o przekątnej minimum 7 cali, wyposażonych w co najmniej dwurdzeniowe procesory, 16 gigabajtów pamięci wewnętrznej, system Android 4.4 lub wyższy, modem gsm oraz systemy łączności wifi oraz bluetooth.