Ważne jest, aby inwestycje drogowe i kolejowe na odcinkach przygranicznych realizowane były równolegle – zaznaczył Sławomir Żałobka wiceminister infrastruktury i rozwoju w rozmowie ze swoim litewskim odpowiednikiem. To pozwoli obu stronom na skuteczne pozyskanie na ten cel niezbędnych środków finansowych z instrumentu CEF i Funduszu Spójności.
Realizacja inwestycji na szlaku drogowym i kolejowym w ramach europejskiego korytarza sieci bazowej TEN-T "Morze Północne - Bałtyk", a także kwestie socjalne w transporcie drogowym to główne tematy posiedzenia podkomisji ds. transportu w ramach Polsko-Litewskiej Komisji Międzyrządowej ds. Współpracy Gospodarczej. W spotkaniu, które odbyło się 7 maja 2015 r. w Wilnie, uczestniczyli wiceminister infrastruktury i rozwoju Sławomir Żałobka oraz wiceminister transportu i komunikacji Republiki Litewskiej Arijandas Šliupas.
– Polska i Litwa aktywnie uczestniczą w procesie tworzenia nowej jakości dla transeuropejskiej sieci transportowej – powiedział Żałobka. Jak dodał, konieczne jest konsekwentne wdrażanie zaplanowanych projektów infrastrukturalnych w ramach korytarza "Morze Północne - Bałtyk", gdyż stanowią one priorytet Unii Europejskiej. Podkreślił również, że Polsce zależy na współpracy ze stroną litewską przy opracowywaniu i popieraniu wniosków o dofinansowanie inwestycji w ramach instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF).
– Naszym celem jest, aby rozwój spójnej sieci transportowej był zrównoważony pod względem poszczególnych rodzajów transportu i odpowiadał obecnym oraz przyszłym potrzebom wynikającym z prognoz ruchu – podkreślił wiceminister. – Jednocześnie znacząca rola w tym rozwoju przypada infrastrukturze terminali logistycznych. Chcemy, aby ich dogodna lokalizacja kształtowała kompleksową i konkurencyjną ofertę przewozową dla operatorów zarówno w transporcie kolejowym, jak i drogowym – dodał.
Strona polska w bieżącej perspektywie finansowej UE przystąpi do realizacji modernizacji szlaku kolejowego oraz budowy drogowego komponentu korytarza „Morze Północne-Bałtyk” na odcinku łączącym z Litwą. Obecnie trwa modernizacja I etapu linii kolejowej E75, w przygotowaniu jest kolejny etap, pomiędzy Warszawą a Białymstokiem oraz między Białymstokiem a granicą państwa z Litwą.
Podczas pobytu na Litwie polska delegacja wizytowała nowy terminal intermodalny w Kownie, gdzie zapoznała się z jego wyposażeniem i możliwościami przeładunkowymi. Wiceminister Żałobka zaznaczył, że obiekt ten z pewnością będzie miał wpływ na kształtowanie potoków ruchu na polskim odcinku szlaku kolejowego korytarza „Morze Północne-Bałtyk”.
W latach 2014-2020 Polska będzie realizowała projekty finansowane z Funduszu Spójności i instrumentu CEF, których celem jest rozbudowa i modernizacja bazy logistycznej. W ramach Programu Infrastruktura i Środowisko Polska zrealizuje przedsięwzięcia dotyczące modernizacji i rozbudowy terminali intermodalnych – dotyczy to 21 obiektów położonych na sieci TEN-T.