Transport miejski Warszawa wybuduje nową linię tramwajową na Woli?

Warszawa wybuduje nową linię tramwajową na Woli?

14 maja 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Tramwaje Warszawskie we współpracy z miejskim Centrum Komunikacji Społecznej organizują konsultacje dotyczące budowy trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka. Przedsięwzięcie stanowi element większego projektu polegającego na połączeniu Bemowa i Bielan z Wolą i Śródmieściem. W jego ramach wybudowano już tory na całej ul. Powstańców Śląskich.

Fot. Panek, Wikimedia

Prowadzony obecnie proces konsultacyjny dotyczy powstania nowej trasy w obszarze ograniczonym ul. Skierniewicką i ul. Redutową. W 2014 r. Tramwaje Warszawskie we współpracy z Biurem Projektów Budownictwa Komunalnego przeprowadziły szczegółowe analizy koncepcyjne dotyczące wariantów przebiegu trasy mając na względzie uwarunkowania techniczne, ekonomiczne i środowiskowe. Do dalszych analiz wybrane zostały trzy warianty różniące się między sobą pod względem kosztów realizacji, warunków obsługi komunikacyjnej, zakresu przebudów i ingerencji w stan istniejący.

Warianty te będę podlegać ocenie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, który w oparciu o kompleksowe analizy obejmujące również wpływ na ludzi i środowisko dokona ostatecznego wyboru rozwiązania wskazanego do realizacji. Zanim się to jednak stanie, Tramwaje Warszawskie jako inwestor pragną poznać opinie wszystkich zainteresowanych na temat planowanej inwestycji. Zebrane w toku konsultacji stanowiska, opinie, wnioski i uwagi posłużą miastu do udoskonalenia i poprawy dotychczas przygotowanych rozwiązań, tak aby finalnie nowa trasa tramwajowa odpowiadała na potrzeby mieszkańców Warszawy. 

Konsultacje społeczne przeznaczone są dla wszystkich zainteresowanych projektem budowy nowej trasy tramwajowej w ciągu ul. Kasprzaka. Wszystkie informacje o wydarzeniach, które będą miały miejsce podczas konsultacji dostępne są w zakładce: Wydarzenia i uczestnictwo

Konsultacje potrwają 13 maja do 7 czerwca. W tym okresie będą miały miejsce wszystkie wydarzenia przewidziane w programie konsultacji społecznych.

Jeśli projekt zyska akceptację, tramwaje na ulicę Kasprzaka mogłyby wrócić w 2018 roku. Dziś jeżdżą tylko krótkim odcinkiem od Prostej do Skierniewickiej. Ćwierć wieku temu dojeżdżały do dzisiejszej alei Prymasa Tysiąclecia, skręcały w prawo i docierały do Wolskiej.

Warianty przebiegu trasy

Wariant W1 i W2 są rozwiązaniami zbliżonymi do siebie pod kątem przebiegu trasy. Istotne różnice występują w rejonie skrzyżowania ul. Kasprzaka / ul. Wolskiej / ul. Redutowej. W wariancie W1 obecny bezkolizyjny przebieg jezdni ul. Kasprzaka jest zaadoptowany pod torowisko tramwajowe i przystanki powiązane z istniejącym tunelem pieszym. W związku z tym w rejonie cerkwi pw. św. Jana Klimaka i kościoła pw. św. Wawrzyńca planowane jest nowe skrzyżowanie ul. Wolskiej z jezdnią północną ul. Kasprzaka. Wariant W2 zakłada rozbudowę wykopu i wprowadzenie tam obok jezdni torowiska.  Jest to wariant droższy ze względu na konieczność rozbiórki i wzniesienia na nowo wiaduktów w ciągu ul. Wolskiej i ul. Redutowej. Ponadto, charakteryzuje się on mniejszą dostępnością dla pieszych, jednak pozostawia takie same jak obecnie warunki ruchu samochodów.

Wariant W3 jest wariantem najtańszym i zarazem najkrótszym – polega on na połączeniu torowiska w ul. Kasprzaka z torowiskiem w ul. Wolskiej poprzez al. Prymasa Tysiąclecia. Nie daje on jednak dobrych efektów ruchowych dla tramwaju – średnia prędkość podróży wyniosłaby 14 km/h. Co więcej, przebieg ten nie obejmuje swym zasięgiem intensywnie zabudowywanych terenów Odolan.

Informacje podsumowujące:

a) Wariant 1 - wstępny koszt inwestycji: 102 714 303 zł brutto, prędkość komunikacyjna w okresie szczytu: 24,0 km/h,
b) Wariant 2 - wstępny koszt inwestycji: 133 304 186 zł brutto, prędkość komunikacyjna w okresie szczytu komunikacyjnego: 24,0 km/h,
c) Wariant 3 - wstępny koszt inwestycji: 52 997 492 zł brutto, prędkość komunikacyjna w okresie szczytu komunikacyjnego: 14,0 km/h.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PLK: jesienią symulator dla dyżurnych ruchu PLK: jesienią symulator dla dyżurnych ruchu
Następny artykuł Trzecia wersja Moderusa pojawi się w 2016 r. Trzecia wersja Moderusa pojawi się w 2016 r.