Newag zmodernizował dla PKP Intercity 20 lokomotyw serii SM42. Modernizacja jednostek objęła zabudowę całkowicie nowego nadwozia. Ze starego pojazdu pozostała tylko ostoja, wózki i zbiorniki paliwa. – Dzięki umowie z IC mogliśmy wyprodukować lokomotywy spalinowe drugiej generacji – mówi Maciej Górowski, zastępca kierownika Działu Badań i Rozwoju w Newagu.
Każdy SM42 wyposażono w nowoczesny system hamulcowy ze sprężarką śrubową i sprężynowym hamulcem postojowym oraz specjalne zderzaki z funkcją „crash”, pochłaniające energię zderzeniową. Lokomotywa posiada również: mikroprocesorowy układ sterowania, układ elektronicznego pomiaru paliwa, system przeciwpożarowy, układ GPS, nowoczesny rejestrator jazdy oraz monitoring z rejestracją szlaku. W pojeździe zastosowano również nowoczesną, klimatyzowaną kabinę maszynisty z dwoma ergonomicznymi pulpitami sterowniczymi oraz częścią socjalną.
– Dzięki umowie z PKP Intercity mogliśmy wyprodukować lokomotywy spalinowe drugiej generacji – dwusilnikową z funkcją zasilania wagonów w energię elektryczną, oraz jednosilnikową z funkcją jazdy akumulatorowej – mówi Maciej Górowski, zastępca kierownika Działu Badań i Rozwoju w Newagu. – Zastosowaliśmy w nich nowoczesne, sprawdzone rozwiązania techniczne i funkcjonalne, które zapewniają komfort pracy maszyniście i spełniają obowiązujące normy i przepisy w tym europejską normę emisji spalin Stage IIIB.
Pojazdy wykorzystywane są do prac manewrowych w Warszawie, Gdyni, Krakowie, Wrocławiu, Olsztynie oraz Szczecinie. Natomiast w sezonie wakacyjnym lokomotywy będą obsługiwać niezelektryfikowane odcinki linii kolejowych. PKP Intercity zapłaciło za modernizację blisko 77 mln zł.
– Modernizacja lokomotyw to element programu inwestycyjnego PKP Intercity opiewającego na kwotę 4,3 mld zł netto – podkreśla Marcin Karasiński, dyrektor projektu w PKP Intercity. – Część środków pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. W przypadku tego projektu dofinansowanie wynosi 43,7 mln zł – dodaje.