Rutkowski: słabo wykorzystujemy swój potencjał przewozowy

Rutkowski: słabo wykorzystujemy swój potencjał przewozowy

22 maja 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

– Jesteśmy na głównym szlaku, który prowadzi z Europy Zachodniej na Wschód – mówił Krzysztof Rutkowski, kierownik Katedry Logistyki SGH w Warszawie podczas Europejskiego Kongresu Ekonomicznego. – Biorąc nieprawdopodobny wzrost znaczenia Azji, można by było się spodziewać, że przewozy towarowe, a szczególnie tranzyt, będą znacznie większe. Jak wykorzystujemy ten potencjał? Niestety, bardzo słabo.

Fot. Aleksandra Rudzińska-Rdzanek

– Obserwujemy niesamowity napływ kapitału i produkcję w różnych sektorach. „Królujemy”, jeśli chodzi o tworzenie centrów dystrybucyjnych, zarówno regionalnych, jak i europejskich – stwierdził Krzysztof Rutkowski. – Mamy bardzo dobrze położenie geogrficzne, w samym centrum Europy, tyle tylko, że w dalszym ciągu nie jest ona zintegrowana.

Dodał, że co prawda Polska leży na przecięciu najważniejszych szlaków handlowych, ale bardzo słabo wykorzystuje swój potencjał.

– Jeśli mówimy o tranzycie, to chyba nie przesadzę, jeśli powiem, że Białoruś ma 10 razy większe kolejowe przewozy tranzytowe niż Polska i nie jest to tylko zasługa wyjątkowych stosunków między prezydentem Łukaszenką a Putinem – poinformował kierownik Katedry Logistyki SGH w Warszawie.

Jako przykład niewystarczającego wykorzystywania potencjału Polski w zakresie kolejowych przewozów towarowych podał funkcjonowanie firmy Ikea na polskim rynku.

–  Ikea jest firmą zorientowaną na zielone gałęzie transportu, szczególnie na kolejowe przewozy intermodalne – tłumaczył Krzysztof Rutkowski. –  Kiedy wchodziła do Polski, przewozy kolejowe stanowiły 3 proc. jej przewozów (w Skandynawii w całym koncernie przewozy kolejowe stanowią ok. 10 proc.). Dziś tego rodzaju przewozy Ikei w Polsce to zaledwie 1 proc. Dlaczego firma odeszła od kolei? Bo było drogo, ze względu na brak dostępu do niektórych lokalizacji, zbyt długie czasy przejazdu oraz zawodność tego rodzaju transportu. Zdarzało się nawet, że meble przewożono wagonami bydlęcymi. Także możliwości może i mamy duże, ale, póki co, są one niewystarczająco wykorzystywane.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł 75 mln zł na rozbudowę Śląskiego Centrum Logistyki 75 mln zł na rozbudowę Śląskiego Centrum Logistyki
Następny artykuł Pociągiem na lotnisko w Szymanach już w 2016 roku Pociągiem na lotnisko w Szymanach już w 2016 roku