Łódź Fabryczna gotowa latem 2016 r. - zniknęła ostatnia przeszkoda

Łódź Fabryczna gotowa latem 2016 r. - zniknęła ostatnia przeszkoda

10 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Samorząd Łodzi przejął teren potrzebny do zakończenia budowy nowego dworca Łódź Fabryczna. Oznacza to, że mogą ruszyć prace m.in. przy niezbędnych trasach dojazdowych do budynku.

Fot. PKP PLK

– Inwestycja prowadzona wspólnie przez PKP Polskie Linie Kolejowe i łódzki samorząd jest już gotowa w ponad 75 procentach. Na jej realizację wydano ponad 1 mld zł. Unijne dofinansowanie projektu nie jest zagrożone – poinformowała spółka w komunikacie.

Do zakończenia inwestycji niezbędna była działka stanowiąca ponad 1/4 całego placu budowy na wspólnej części inwestycji PLK i samorządu Łodzi. Przez nią przebiegać ma ul. Nowotargowa, pozwalająca na dojazd do budowanego dworca. Przejęcie działki pozwoli również na budowę głównej linii energetycznej, wykonanie całej konstrukcji tunelu kolejowego oraz zjazdów do podziemnego parkingu.

Samorząd, który jest odpowiedzialny za przygotowanie części drogowej inwestycji, zgodnie z polskim prawem, wyczerpał wszystkie możliwości szybszego przejęcia terenu. Miasto od 2009 r. trzykrotnie próbowało odkupić działkę wraz z budynkami. Dopiero wydanie decyzji, tzw. Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej, pozwoliło przejąć teren i dokończyć budowę.

Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie całego dworca będzie możliwe dopiero wtedy, gdy budowa wszystkich jego elementów, także dróg dojazdowych zostanie zakończona. Prace na terenie, który właśnie odzyskał samorząd, powinny się zakończyć latem przyszłego roku.

Wcześniej wykonawca zakończy wszystkie prace, które nie wymagały dostępu do przejętej działki. Brak terenu na drogi dojazdowe utrudniał dowóz materiałów budowlanych wpływając na tempo prowadzenia całej inwestycji. W 2015 r. zostaną wykończone perony i hala główna, zadaszenia, zamontowane zostaną wszystkie instalacje: wodociągowa, elektryczna i wentylacyjna.

Zamontowane zostaną też windy i schody ruchome. Pod koniec 2015 r. rozpoczną się pierwsze jazdy pociągów technicznych – to z kolei pozwoli zakończyć wszystkie prace na torach stacji, jak np. montaż urządzeń sterowania ruchem i sieci trakcyjnej. Wszystkie prace, odbiory techniczne i pozwolenia na użytkowanie wykonawca będzie mógł skończyć do końca lata 2016 r.

Cały dworzec powinien zostać udostępniony podróżnym wczesną jesienią przyszłego roku. Zakładany czas przejazdu najszybszymi pociągami z Łodzi do Warszawy w 70 minut zostanie osiągnięty wcześniej, z nadejściem nowego rozkładu 2015/2016.

Inwestycja jest realizowana przez konsorcjum Torpol, Astaldi, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na dofinansowanie inwestycji ze środków UE. Prace zostaną wykonane i rozliczone w tym roku.