Bombardier zainwestuje we Wrocławiu nawet 200 mln zł

Bombardier zainwestuje we Wrocławiu nawet 200 mln zł

16 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Wrocławski zakład spółki Bombardier Transportation, specjalizujący się w produkcji nadwozi lokomotyw oraz ram wózków, planuje uruchomić produkcję „pudeł” EZT-ów. Po wprowadzeniu technologii spawania 3D rozpocznie również produkcję nadwozi składów dużych prędkości ICx dla Deutche Bahn.

Fot. Bombardier Transportation

O planach rozwoju zakładu Bombardiera, zlokalizowanego w halach dawnego Pafawagu, informowaliśmy w grudniu 2014 r. na łamach „Kuriera Kolejowego”. Producent elementów taboru kolejowego planował rozpocząć produkcję "pudeł" taboru pasażerskiego. Jako pierwsze w stolicy Dolnego Śląska zaczęły powstawać nadwozia EZT-ów wykonywanych przez Bombardiera dla hamburskiej kolei S-Bahn.

Aktualnie Bombardier Transportation przedstawił szczegóły planowanej inwestycji w zakładzie, który znalazł się w strukturach przedsiębiorstwa w dywizji podwozi i podzespołów spawanych (obok zakładów w Niemczech i w Czeskiej Lipie).

Po transferze z Niemiec do Wrocławia technologii spawania laserowego 3D, polski zakład Bombardiera będzie pierwszym w naszym kraju, który oferuje spawanie dużych konstrukcji, nawet 38-metrowych "pudeł". Sebastien Ross, prezes dywizji w Bombardier Trasportation, informuje, że dzięki spawaniu laserowemu spawy są niewielkie i dokładne – pudło nie musi przechodzić procedur ręcznego poprawiania spawów oraz usuwania usterek konstrukcji w związku z wystąpieniem dużych temperatur. Dzięki temu „pudła” pojazdów będą produkowane szybciej, ale też z najwyższą jakością, znaczącą przy produkcji taboru, który będzie woził pasażerów z prędkością 200-250 km/h.

Krzysztof Gablankowski, prezes Bombardier Transportation Polska i dyrektor wrocławskiej fabryki, informuje, że przy pomocy technologii spawania 3D w zakładzie będą produkowane pudła składów dużych prędkości ICx. W sumie konsorcjum Bombardier – Siemens ma wykonać dla Deutche Bahn 300 składów ICx. W ramach tego zamówienia powstać ma ok. 1300 „pudeł”, których część będzie wyprodukowana w Polsce, a część w Niemczech. Gotowe „pudła” będą sukcesywnie trafiały do zakładu Siemensa, gdzie zostaną zmontowane pojazdy dla klienta.

– Dzięki technologii spawania laserowego 3D i kontraktowi dla DB nasz zakład ma zapewnione zlecenia na kolejną dekadę. Technologia ta będzie wkrótce wiodącą w produkcji „pudeł” pasażerskich ze stali i aluminium. W związku z rozwojem fabryki zamierzamy zatrudnić 100 osób, zwiększając zatrudnienie do 800 pracowników – tłumaczy Gablankowski.

Inwestycja w rozwój zakładu pochłonie do 50 mln euro (207 mln zł). W ramach przedsięwzięcia zostaną wyremontowane dotychczasowe hale oraz zbudowane zupełnie nowe pomieszczenia. Powstanie też nowa lakiernia, która spełni wysokie wymagania DB.

– Za miesiąc lub dwa podpiszemy umowy z wykonawcami nowych obiektów. Ich budowa potrwa ok. roku. Następnie przejdziemy proces zatwierdzenia nowych technologii i próbne testy spawania 3D – mówi Gablankowski. – Pierwsze, gotowe nadwozia dla ICx wyprodukujemy w 2017 r. – dodaje.

Konsorcjum Siemens – Bombardier kończy produkcję 84 wagonów ICx, które posłużą w procesie uzyskiwania homologacji dla nowego pojazdu. Zgodnie z niemieckimi wymogami dostawca taboru musi wykonać pierwsze pojazdy „przedprodukcyjne”, a dopiero po uzyskaniu pozwoleń u regulatora  przystępuje do produkcji docelowej.

Aktualnie we Wrocławiu produkowane są nadwozia lokomotyw TRAXX oraz ramy wózków m.in. dla składów Talgo (dla Arabii Saudyjskiej), włoskiego Freciarossa (Bombardier Zefiro) i pierwszych składów ICx.

Zobacz galerię zdjęć z zakładu Bombardiera: