Dwa nowe pojazdy dla KM jeszcze w tym roku

Dwa nowe pojazdy dla KM jeszcze w tym roku

PODZIEL SIĘ

Jeszcze w 2015 r. na mazowieckie tory wyjadą dwa szynobusy w barwach Kolei Mazowieckich. Nowoczesne, klimatyzowane pojazdy dostarczą Newag oraz Pesa Bydgoszcz. Koszt całej inwestycji to blisko 19,3 mln zł.

Fot. mazovia.pl

– Nowe szynobusy to przede wszystkim dobra wiadomość dla pasażerów transportu kolejowego. Pojazdy poprawią komfort podróżowania, usprawnią ruch i skrócą czas przejazdu – podkreśla marszałek Adam Struzik. – Właśnie dlatego co roku inwestujemy w nowy tabor dla KM. Do 2024 r. planujemy przeznaczyć ok. 2,7 mld zł na nowy tabor, modernizację starego i rozbudowę zaplecza technicznego.

Zgodnie z umową nowe szynobusy powinny zostać dostarczone do 11 grudnia. Oba pojazdy będą klimatyzowane, z monitoringiem oraz elektronicznym systemem zewnętrznej i wewnętrznej informacji wizualnej. Będą również przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Szynobusy mają rozpędzać się do 120 km/h.

– Na trasach mniej obciążonych i niezelektryfikowanych szynobusy świetnie się sprawdzają. Pojazdy, które już jeżdżą po mazowieckich torach, bardzo dobrze oceniane są przez pasażerów, a to właśnie ich zdanie jest dla nas najważniejsze  – zaznacza wicemarszałek Leszek Ruszczyk.

Dwuczłonowy od Newagu

Newag dostarczy spalinowy szynobus dwuczłonowy. Znajdzie się w nim 119 stałych miejsc siedzących, 6 siedzących uchylnych oraz 140 miejsc stojących. Pojazd będzie kursował na odcinku Tłuszcz-Warszawa-Czeremcha. To już drugi w taborze Kolei Mazowieckich dwuczłonowy szynobus dostarczony przez Newag. Pierwszy jeździ po mazowieckich torach już od półtora roku.

– Komfort i bezpieczeństwo jazdy to oczekiwania, z których w Newagu uczyniliśmy najwyższy priorytet. Pojazd, co warto podkreślić, spełnia cztery scenariusze zderzeniowe, gwarantując tym samym najwyższe standardy bezpieczeństwa – powiedział Zbigniew Konieczek, prezes Newagu.

Jednoczłonowy od Pesy

Jednoczłonowy szynobus spalinowy wyprodukuje dla Kolei Mazowieckich firma Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz. Znajdzie się w nim 60 stałych miejsc siedzących, 8 siedzących uchylnych oraz 52 miejsca stojące. Szynobus wyjedzie na trasy: Tłuszcz-Nasielsk-Sierpc-Płock oraz Tłuszcz-Ostrołęka. Pojazd dołączy do siedmiu bydgoskich szynobusów kursujących już po Mazowszu.

– Umowa na dostawę pojazdu 214 Mb potwierdza, że współpraca Kolei Mazowieckich z naszą firmą jest wręcz modelowym przykładem doskonałych, wypróbowanych przez lata, wzajemnych relacji dwóch partnerów – mówi Tomasz Zaboklicki, prezes Pesy.

Środki na zakup

Koszt zakupu obu pojazdów to blisko 19,3 mln zł. Środki na ten cel pochodzić będą z rezerwy celowej budżetu państwa – 7,3 mln zł, Funduszu Kolejowego – 7,9 mln zł oraz budżetu samorządu województwa mazowieckiego – 4,1 mln zł.

– Zakup takich pojazdów, jak szynobusy, pojazdów mniejszych, dedykowanych podróżnym, którzy zamieszkują odleglejsze tereny Mazowsza, gdzie ruch kolejowy odbywa się z nieco mniejszą częstotliwością – jest tak samo ważny, jak zakup taboru przeznaczonego do poruszania się w samej aglomeracji – powiedział Czesław Sulima, członek zarządu, dyrektor eksploatacyjny Kolei Mazowieckich.