Terminal C w Pyrzowicach otwarty. Kiedy połączenie kolejowe?

Terminal C w Pyrzowicach otwarty. Kiedy połączenie kolejowe?

18 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

– Mam nadzieję, że w nowej perspektywie unijnej uda się nam zrealizować projekt budowy połączenia kolejowego do portu lotniczego w Pyrzowicach. Liczę na wsparcie Pani Minister w tej kwestii – zwrócił się do Marii Wasiak Artur Tomasik, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych podczas dzisiejszej inauguracji otwarcia terminala C Portu Lotniczego w Katowicach-Pyrzowicach.

Fot. Kurier Kolejowy

Minister infrastruktury i rozwoju pogratulowała władzom Pyrzowic realizacji inwestycji, która z pewnością podkreśli atrakcyjność regionu. Maria Wasiak zadeklarowała również ścisłą współpracę MIR z portami lotniczymi i zaapelowała o włączenie się w nią wszystkie polskie samorządy.

Nowy terminal C Portu Lotniczego w Katowicach-Pyrzowicach ma niecałe 7 tys. metrów kwadratowych powierzchni i kosztował 53 mln zł brutto. Inwestycję zrealizowały firmy: Budimex, Skanska i Max Boegl. Projekt obejmował budowę nowej hali przylotów oraz rozbudowę lotniskowego parkingu. Na terenie terminala zaplanowano wypożyczalnie samochodów, bankomat oraz sklep. Tuż pod nim znajduje się powierzchnia wielkości stadionu do odprowadzania wody. Wykonawcy mieli za zadanie również stworzenie drogi startowej o długosći 3200 metrów, nowej drogi kołowania oraz placu do odladzania samolotów.

Port Lotniczy w Katowicach- Pyrzowicach przeznaczył na inwestycje ok. 500 mln zł, z czego 170 mln pochodzi z dotacji unijnych.

Z kolei nadal pod znakiem zapytania stoi realizacja połączenia kolejowego z portem lotniczym w Pyrzowicach, choć pomysł na wybudowanie linii łączącej miasta aglomeracji śląskiej z katowickim lotniskiem pojawił się już... 11 lat temu. O konieczności wpisu projektu do planu zagospodarowania woj. śląskiego mówiło się już w 2004 r. Dopiero w listopadzie 2014 roku PKP PLK rozstrzygnęły przetarg na wykonanie dokumentacji przedprojektowej trasy do Pyrzowic. Zwycięzcą okazało się polsko-hiszpańskie konsorcjum w składzie: Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne Sp. z o.o. z Warszawy oraz Consultores de Ingenieria Proyectos y Obras S.L. z Madrytu.

Projekt ma być gotowy w lutym 2016 r., a jego wartość ocenia się na ok. 1,2 mln zł. Prace budowlane mają się skończyć w 2018 r. Pełna nazwa zadania, które zostało powierzone polsko-hiszpańskiemu konsorcjum, brzmi: "Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej Tarnowskie Góry - Zawiercie". Dopiero w zeszłym roku podjęto decyzję o rewitalizacji wspomnianej linii nr 182. Wcześniej PKP PLK upierały się przy projekcie budowy całkiem nowej linii z Katowic do Pyrzowic, która miała przebiegać m.in. przez Piekary Śląskie. Pomysł wywołał wiele protestów gmin, przez które miała prowadzić nowa trasa kolejowa. Jednym z najgłośniejszych oponentów budowy nowego połączenia Katowic z Pyrzowicami stały się także Tarnowskie Góry.

Zarówno o przyszłości tego połączenia, jak i o integracji całego środowiska lotniczego, dyskutowali uczestnicy debaty z cyklu Forum Transportu Lotniczego (FTL), która odbyła się z inicjatywy KOW, wydawcy „Kuriera Kolejowego” 26 marca 2015 r. w Warszawie. FTL to platforma integracji przedstawicieli branży lotniczej, w ramach której uczestnicy spotkania wypracowują wspólne postulaty dla decydentów, których realizacja przyczyni się do rozwoju branży lotniczej i stworzenia atrakcyjnej oferty transportowej dla pasażerów. Więcej informacji o Forum na stronie: http://ftl.kow.com.pl/o-forum-transportu-lotniczego.htm