Lubuskie płaci PR coraz mniej i więcej wymaga

Lubuskie płaci PR coraz mniej i więcej wymaga

19 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Województwo Lubuskie nie zgadza się na model restrukturyzacji Przewozów Regionalnych, który zakłada ograniczenie pracy eksploatacyjnej, a tym samym likwidację połączeń. Stara się też wprowadzić dłuższe składy na trasę Krzyż-Kostrzyn i nie zgadza się na zastępczą komunikację autobusową. Jednocześnie Urząd Marszałkowski nie zamierza zwiększać finansowania PR.

Fot. Kuba Batorowicz

Głównym tematem rozmowy członek zarządu Alicji Makarskiej z dyrektorem Lubuskiego Oddziału spółki Przewozy Regionalne była planowana restrukturyzacja spółki, której kluczowym elementem jest zawarcie przez województwa wieloletnich umów o świadczenie usług publicznych. Co roku Lubuskie przeznacza na ten cel kilkadziesiąt milionów złotych. W 2015 r. kwota ta wynosi 40,3 mln zł. 

W związku z otrzymaniem nowego modelu finansowego na lata 2016-2020, który stanowi istotny dokument w procesie negocjacji nowej umowy, Lubuskie wniosły zastrzeżenia do założeń PR w tym zakresie.

Według Urzędu Marszałkowskiego model finansowy „opiera się praktycznie na ograniczeniu pracy eksploatacyjnej (likwidacji połączeń), co przy dużym udziale kosztów stałych w Przewozach Regionalnych, nie przyniesie oczekiwanych efektów”. Z tego względu zaproponowano utrzymanie kwoty rekompensaty na poziomie roku 2015, pomniejszonej jednakże o kwotę stanowiącą środki Funduszu Kolejowego (4,3 mln zł), którego województwo nie otrzyma w kolejnych latach. „Lubuski Oddział powinien zatem zweryfikować swoje wyliczenia” – uważają władze województwa.

Ponadto, podczas rozmów poruszono problem jakości świadczenia przewozów i dostosowania taboru do istniejących potoków pasażerskich. W związku z powtarzającymi się uwagami na temat niedostosowania pojemności taboru do potoków pasażerskich na odcinku linii nr 203 Krzyż – Kostrzyn, samorząd zawnioskował o zapewnienie przez PR, w ramach przyszłej umowy, pojazdów co najmniej trzyczłonowych. Nie wyraził również zgody, na wprowadzanie zastępczej komunikacji autobusowej w sytuacji gdy Lubuski Oddział Przewozów Regionalnych dysponuje już 16 autobusami szynowymi udostępnionymi przez województwo.

„Choć cztery z tych pojazdów są wyłączone z ruchu, nie wyklucza to planowej obsługi wszystkich pociągów” – twierdzą urzędnicy i zwracają uwagę, że trzy pojazdy ze względu na przekroczony resurs są obecnie kierowane do napraw głównych i rewizyjnych, za które płaci województwo. W tym roku finansowanie przeglądów wyniesie ponad 8,8 mln zł.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Twist już we Wrocławiu, ale jest za szeroki na infrastrukturę Twist już we Wrocławiu, ale jest za szeroki na infrastrukturę
Następny artykuł Szczecin Główny ma nowy peron Szczecin Główny ma nowy peron