Railjetem z Pragi do Grazu

Railjetem z Pragi do Grazu

22 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Koleje Czeskie od lat konsekwentnie inwestują w modernizację swojego parku taborowego. Systematycznie modernizowane są stare i kupowane fabrycznie nowe wagony do przewozów pasażerskich.

Fot. Przemysław B. Jezierski

České Dráhy stawiają przede wszystkim na nowoczesność, więc ważnym elementem inwestycji taborowych jest segment przewozów kwalifikowanych. Strategicznym produktem i chlubą ČD stały się w 2005 r. pociągi Pendolino obsługujące aktualnie najważniejszą relację krajową Praga – Ostrawa.

Wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2014/2015 na czeskie tory wjechały nowoczesne pociągi Railjet, znane dotychczas z Austrii jako markowy produkt kolei ÖBB. Railjety oferują zupełnie nową jakość podróżowania. O ile Pendolino z wielu powodów od początku było skazane na wizerunkową porażkę, to w przypadku debiutu na czeskich torach pociągów Railjet można mówić o pełnym sukcesie.

W komplecie z lokomotywą
Plany zakupu składów Railjet pojawiły się w 2010 r., kiedy to koleje austriackie ÖBB ogłosiły, że ze względów finansowych rezygnują z ostatniej partii 16 z 67 zestawów zamówionych u producenta, firmy Siemens.

Początkowo České Dráhy planowały zakup wszystkich 16 składów, jednak ostatecznie na mocy umowy podpisanej w połowie 2012 r. między ČD a Siemensem zamówiono siedem siedmioczłonowych pociągów wraz z lokomotywami. Realizacja zamówienia o wartości 100 mln euro rozpoczęła się rok od podpisania umowy.

Pociągi Railjet to składy typu push&pull zestawione z siedmiu wagonów typu Viaggio Comfort, w tym jednym z kabiną sterowniczą. W komplecie jest trzysystemowa lokomotywa elektryczna Taurus. Pociągi mają długość 185 m i mogą osiągać prędkość 230 km/h. W klimatyzowanych wagonach są miejsca klasy 2, 1 i biznes oraz część restauracyjna.

Wersja pociągów wyprodukowana dla kolei czeskich różni się nieco od składów kursujących w barwach kolei austriackich. Standardowo wszystkie wagony są klimatyzowane, mają bezprzedziałowy układ wnętrz. W każdym wagonie działa nowoczesny system informacji audiowizualnej. Na monitorach można na bieżąco śledzić aktualne położenie pociągu, jego prędkość oraz dowiedzieć się, jaka będzie najbliższa stacja i ewentualna możliwość przesiadki. Ponadto na monitorach podawana jest punktualność pociągu z dokładnością co do minuty. Pasażerowie wszystkich klas mają dostęp do bezprzewodowej sieci Wi-Fi.

Kino dla dzieci i strefa ciszy
Czeskie Railjety mają 432 miejsca do siedzenia, w tym 394 w klasie 2, 32 w klasie 1 i sześć w klasie biznes. W pięciu wagonach klasy 2 o numerach 21-25 jest dość przestronne wnętrze z układem foteli 2x2 wykończonych niebieską tapicerką z miękkim obiciem. Jest możliwość wyboru miejsca przy oknie lub korytarzu, przodem bądź tyłem do kierunku jazdy. Przy każdym siedzeniu jest gniazdko 230V oraz rozkładany stolik. W wagonach jest dodatkowa przestrzeń na przewóz większego bagażu. W każdym wagonie są dwie toalety usytuowane z jednej strony, z wyjątkiem pierwszego wagonu nr 21, gdzie jest mniejsza liczba miejsc siedzących i tylko jedna toaleta. Ten wagon jest przystosowany do przewozu rowerów, tutaj też są wyznaczone miejsca dla podróżnych z dziećmi do lat 10 z dodatkową przestrzenią na wózki dziecięce.

Najmłodsi pasażerowie nie będą się nudzić w podróży. Na pokładzie Railjet czeka na nich dziecięce kino z wyświetlanymi popularnymi kreskówkami, gry planszowe oraz pluszowe maskotki.

Wagon nr 23 wyznaczono jako strefę ciszy. Tu obowiązuje bezwzględny zakaz używania telefonów komórkowych i wszelkich urządzeń audio.
Do przewozu osób niepełnosprawnych przystosowany jest wagon nr 26. Osiem miejsc jest dostosowanych do potrzeb osób o ograniczonej możliwości ruchowej,  znajduje się tu także przestronna toaleta. Ponadto są dwa specjalne miejsca do postoju wózków inwalidzkich i podnoszona platforma ułatwiająca wsiadanie osobom na wózkach.

Komfort klasy biznes
Klasy 1 i biznes zlokalizowane są w wagonie nr 27. 1 klasa to 32 miejsca w układzie foteli 2x1. Wygodne skórzane siedzenia mają regulację położenia i zapewniają bardzo wysoki komfort podróży. Przy każdym miejscu jest rozkładany stolik i gniazdko 230V. Pasażerowie 1 klasy otrzymują w cenie biletu butelkę wody mineralnej i prasę codzienną.

Najwyższą klasą Railjet jest biznes. W wersji ČD Railjet jest to zaledwie sześć miejsc. Siedzenia usytuowane są w osobnej części wagonu w układzie nieprzemiennym. Fotele wyposażone są w indywidualne oświetlenie, dwa stoliki, w tym jeden rozkładany, oraz dodatkowe podnóżki dające możliwość rozłożenia siedzenia do pozycji półleżącej.

Każdy pasażer klasy biznes dostaje gazetę, wodę mineralną, jeden ciepły napój, czekoladkę lub ciastko oraz wydawany przez konduktora z kasy mobilnej kupon o wartości 50 kč dający taką właśnie zniżkę na dowolny posiłek zamówiony w wagonie restauracyjnym.
W pociągu świadczony jest rozbudowany serwis gastronomiczny. Pasażerowie klasy 1 i biznes oprócz poczęstunku mogą odpłatnie zamówić posiłek, który zostanie dostarczony do miejsca siedzącego. W klasie 2 prowadzona jest sprzedaż obwoźna napojów i przekąsek z wózka typu minibar. Część restauracyjna zlokalizowana jest w wagonie nr 26. Dla pasażerów są dwu- i czteroosobowe stoliki z wygodnymi siedzeniami i dodatkowa część stojąca przy barze.

W menu są najrozmaitsze potrawy z wyraźnym akcentem kuchni czeskiej przygotowane według przepisu znanego kucharza Jaroslava Sapíka. W wagonie restauracyjnym można napić się czeskiego piwa, a absolutnym hitem jest możliwość skosztowania tego złocistego trunku prosto z beczki.

Gości do restauracji przyciąga stała oferta Happy Hours dająca 33-procentową zniżkę na wszystkie pozycje z menu. Oferta obowiązuje wyłącznie przy przejazdach w komunikacji wewnętrznej na terenie Czeskiej Republiki.

Z Pragi do Grazu
Czeskie Railjety obsługują jedną relację: Praga – Brno – Wiedeń – Graz. Na trasie liczącej 615 km dotychczas kursowały pociągi EuroCity zestawione z klasycznych wagonów. Wraz z wycofaniem pociągów tej kategorii z rozkładu jazdy zostały wykreślone bezpośrednie połączenia tranzytowe z Villach i Wiednia przez Pragę do Berlina i Hamburga.

Choć czeski Railjet nie wykorzystuje w pełni swojej mocy i osiąga prędkość 160 km/h, czyli tyle samo, co wcześniej pociągi EuroCity, to jednak udało się znacznie skrócić czasy przejazdu. W relacji Praga – Brno różnica wynosi kilka, a Praga – Wiedeń aż 35 minut.
Warto zauważyć, że Czesi nie ulegli zachodnim trendom w likwidowaniu historycznych nazw pociągów, tak jak ma to miejsce w innych krajach, gdzie nowy produkt zastępuje tradycyjne pociągi zestawione z wagonów. W Czechach pod nową marką Railjet oprócz numeru pociągu kryją się dawne ich nazwy, takie jak „Gustav Mahler”, „Antonín Dvořák” czy „Johann Strauss”.

Codziennie w trasę wyrusza osiem par pociągów Railjet. Sześć par kursuje w pełnej relacji Praga – Graz, jeden kurs realizowany jest na skróconej trasie Praga – Wiedeń i jeden na krajowym odcinku Praga – Brno.

Pociągi kursują w dwugodzinnym takcie. Pierwszy kurs z Pragi jest o 6.42, dalej o 8.42, 10.42 itd., ostatni odjazd do Grazu jest o 16.42, a do Wiednia o 18.42. Z Grazu pierwszy pociąg odjeżdża o 6.25, a ostatni o 16.25.

Czas przejazdu w relacji Praga – Brno wynosi 2 godziny i 40 minut, Praga – Wiedeń 4 godziny 10 minut, natomiast pełną relację Praga – Graz pociąg pokonuje się w czasie 6 godzin i 51 minut. Na terenie Czech postoje handlowe wyznaczono na stacjach: Kolín, Pardubice Hl. N., Česká Třebová, Brno Hl. N. i Břeclav. W Austrii pociągi zatrzymują się w Wiedniu na dworcach Hauptbahnhof i Meidling i dalej w kierunku Grazu na stacjach: Wiener Neustadt, Semmering (wybrane kursy), Mürzzuschlag, Kapfenberg i Bruck an der Mur.

Promocyjne bilety
W pociągach RJ od samego początku dopisuje frekwencja. Pasażerów przyciągają atrakcyjne ceny biletów, lecz niebagatelne znaczenie ma dobrze przygotowana oferta taryfowa oraz rozbudowany program lojalnościowy. Ceny biletów promocyjnych z Pragi do Grazu zaczynają się od 24/44 euro w 2 i 1 klasie. Relację Praga – Wiedeń można przejechać odpowiednio za 19 i 39 euro. W komunikacji krajowej obowiązują ceny bazowe. Z Pragi do Brna za normalny bilet na przejazd w 2 klasie trzeba zapłacić od 6,9 do 7,6 euro. Przejazd w klasie 1 kosztuje 16,5, a w klasie business 21 euro. W klasie 1 i 2 jest fakultatywna rezerwacja miejsc (1,3 euro), natomiast w klasie biznes obowiązkowo trzeba wykupić miejscówkę w cenie 4,57 euro.