Rail Baltica przyniesie ożywienie gospodarcze w UE

Rail Baltica przyniesie ożywienie gospodarcze w UE

22 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Podpisanie przez ministrów Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy i Polski deklaracji na temat realizacji projektu Rail Baltica, który ma stanowić podstawę dla korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Bałtyckie – to jedno z ważnych osiągnięć „Dni TEN-T” w Rydze. Transeuropejskie sieci transportowe (TEN-T) mają zminimalizować różnice między krajami UE, likwidować „wąskie gardła” i przezwyciężać bariery techniczne.

Fot. tentdays.eu

Ministrowie transportu 12 państw członkowskich UE, dyrektorzy i ponad 1000 podmiotów z sektora transportu spotkało się w Rydze na konferencji wysokiego szczebla „TEN-T Days” (dni TEN-T), organizowanej przez Komisję Europejską we współpracy z prezydencją łotewską. Obecna edycja dni TEN-T koncentruje się na wyzwaniach, przed którymi stoją nowe transeuropejskie sieci transportowe (TEN-T) w zakresie przyciągnięcia innowacyjnych rozwiązań finansowych.

– Musimy teraz połączyć siły, aby transeuropejska sieć transportowa stała się rzeczywistością. Warunkiem poczynienia postępów jest realizacja planów prac, w tym najważniejszych projektów transgranicznych. Mam nadzieję, że wszystkie podmioty – krajowe i regionalne, publiczne i prywatne – w jak najlepszy sposób wykorzystają nasze instrumenty, takie jak instrument „Łącząc Europę” i nowy Europejski Fundusz na rzecz Inwestycji Strategicznych. Zasadniczą rolę w przyciąganiu niezbędnych inwestycji prywatnych odgrywają zalecenia przedstawione w sprawozdaniu Christophersen-Bodewig-Secchi – powiedziała Violeta Bulc, komisarz UE ds. transportu.

Podczas konferencji Anrijs Matiss, łotewski minister transportu stwierdził, że innowacyjny i spójny rozwój infrastruktury oraz finansowanie takiego rozwoju są ważnymi elementami omawianymi na tej konferencji.

– Rail Baltica jest doskonałym przykładem spójnej infrastruktury. Nie tylko łączy ona główne miasta nadbałtyckie dzięki standardowej europejskiej szerokości toru (tym samym umożliwiając nowe rozwiązania w zakresie mobilności osób i towarów), ale oznacza również symboliczne połączenie regionu Morza Bałtyckiego z centrum Europy. Dlatego jesteśmy zadowoleni, że wszystkie zainteresowane podmioty przyjęły deklarację w sprawie projektu Rail Baltica – powiedział Anrijs Matiss

Rail Baltica

Jednym z wielu osiągnięć dni TEN-T jest podpisanie przez ministrów Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy i Polski deklaracji na temat realizacji projektu Rail Baltica, który ma stanowić podstawę dla korytarza sieci bazowej Morze Północne-Morze Bałtyckie. Ponadto komisarz Bulc i ministrowie państw Bałkanów Zachodnich uzgodnili orientacyjne rozszerzenie sieci bazowej i korytarzy w krajach Bałkanów Zachodnich. Mandat koordynatorów korytarzy zostanie zatem rozszerzony na ten region.

Z okazji konferencji Komisja poinformowała również o wynikach badania dotyczącego korytarzy sieci bazowej. Kluczowe ustalenia wskazują, że wpływ unijnych inwestycji w infrastrukturę transportową jest znaczny: przekłada się on na 1,8 proc. wzrostu PKB i 10 mln miejsc pracy. Te pozytywne skutki dla gospodarki i rynku pracy utrzymają się do 2030 r.

Komitet instrumentu „Łącząc Europę” w dniu 10 lipca 2015 r. przeprowadzi głosowanie w sprawie projektów, którym przydzielone zostaną środki finansowe. Na poprawę połączeń transportowych udostępniono 11,9 mld euro z funduszy unijnych.