PKP PLK stawiają "Szlaban na ryzyko"

PKP PLK stawiają "Szlaban na ryzyko"

23 czerwca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Brawura, pośpiech, rutyna i skłonność do ryzyka kierowców oraz pieszych – to, jak informuje PKP PLK, główne przyczyny 98 proc. wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, przejściach dla pieszych i torach kolejowych. Dlatego zarządca infrastruktury kolejowej w ramach Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego obejmującego ponad 200 inicjatyw, prowadzą kampanię społeczną Bezpieczny Przejazd. Dzisiaj wystartowała XI edycja akcji, w nowej odsłonie i z nowym hasłem – „Szlaban na ryzyko!”

Fot. Kurier Kolejowy

PKP PLK informuje, że od 2011 r. liczba wypadków na kolei zmniejszyła się o jedną czwartą, a osób poszkodowanych o 44 proc. W 2014 r. na przejazdach zanotowano o 14 proc. mniej wypadków niż w 2013 r. To efekt prowadzonej od 2005 r. kampanii społecznej, ale także największego w historii programu inwestycyjnego, w ramach którego PLK remontuje tysiące km linii kolejowych, czy modernizuje 1400 przejazdów i 3000 rozjazdów kolejowych za 3 mld zł. 

Wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe są bezpieczne. Niezależnie od kategorii, gwarantują pieszym i kierowcom bezpieczne pokonanie torów. Pod jednym warunkiem: poszanowania przepisów o ruchu drogowym. A z tym w Polsce wciąż jest największy problem, bo wielu z nas mniej lub bardziej świadomie je ignoruje. Dlatego od 11 lat prowadzimy kampanię społeczną Bezpieczny Przejazd – mówi Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Spółka podaje, że w ciągu minionych 12 miesięcy w wyniku nieprzestrzegania przepisów na przejazdach kolejowo-drogowych poszkodowanych zostało 69 osób. Wskutek wtargnięcia na tory w miejscach niedozwolonych ucierpiało 241 pieszych. Każde tego typu zdarzenie obok podstawowego wymiaru, jakim jest tragedia poszkodowanych i ich rodzin, przynosi szereg negatywnych kosztów dla społeczeństwa i gospodarki. Koszty strat moralnych, cierpienia i utraty bliskich trudno oszacować. Pozostałe, według wyliczeń np. Banku Światowego, liczone są w milionach złotych. Wśród nich są wypłaty odszkodowań, koszty działania służb ratunkowych, leczenia i rehabilitacji rannych oraz utraty PKB, niewytworzonego przez osoby, które zginęły.

Przez ostatnich 10 lat kampania koncentrowała się przede wszystkim na informowaniu o tragicznych skutkach zderzenia z pędzącym pociągiem. Aby dodatkowo wzmocnić ten przekaz, w tym roku kampania zmienia swoje oblicze. Został odświeżony nie tylko logotyp i wizualizacje, ale również sposób dotarcia do opinii publicznej. PKP PLK, kontynuując temat bezpieczeństwa, koncentrują się na wyjaśnianiu dwóch aspektów: podejmowania skrajnego ryzyka oraz psychologicznych następstw wypadków – skutków brawury, rutyny i pośpiechu. Akcję wspierają eksperci z dziedziny bezpieczeństwa: prof. Uniwersytetu Warszawskiego, dr hab. psych. Adam Tarnowski, dr n. med. Krzysztof Kowalczuk z Wojskowego Instytutu Medycyny Lotniczej oraz Jakub Niklas, IPRON Consulting. Niezmienny pozostaje jednak cel ogólnopolskich działań – minimalizacja liczby zdarzeń zagrażających życiu i zdrowiu ludzi na terenach kolejowych.

Wśród stałych i całorocznych działań prowadzonych w ramach Bezpiecznego przejazdu, organizowane są: symulacje, konkursy, happeningi, prelekcje dla dzieci, patrole Straży Ochrony Kolei w terenie oraz szeroko zakrojona kampania informacyjna w mediach, na plakatach i ulotkach. Więcej informacji: www.bezpieczny-przejazd.pl oraz w mediach społecznościowych: #SzlabanNaRyzyko.