Zakończyło się Warszawskie Badanie Ruchu. Wyniki badań będą znane w listopadzie natomiast w przyszłym roku gotowy ma być nowy model ruchu - poinformował Zarząd Transportu Miejskiego na swojej stronie internetowej.
Ostatnie takie badanie ruchu odbyło się w Warszawie w 2005 roku. Poprzednie przeprowadzano w 1969, 1980, 1993 i 1998 roku.
Tegoroczne Warszawskie Badanie Ruchu rozpoczęto 8 kwietnia, a zakończono 27 czerwca. Przez ten czas zebrano informacje o sposobach podróżowania po mieście przez warszawiaków oraz dane o ruchu pojazdów. Uwzględniono podział na rowery, motocykle, samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, autobusy. Ankieterzy przepytali 17 tys. osób. Za WBR 2015 miasto zapłaci 1 mln 806, 9 tys. zł.
Według ZTM wykonane zostały wszystkie założone badania ruchu pojazdów. Pojazdy policzono w ponad 200 punktach na granicy aglomeracji, na granicy Warszawy, w centrum miasta, na ulicach przecinających średnicową linię kolejową od Piastowa do Halinowa i na mostach.
Badacze policzyli także pasażerów w metrze, tramwajach, autobusach i pociągach SKM, WKD oraz Kolei Mazowieckich - łącznie w 130 punktach zlokalizowanych podobnie jak na drogach, a także pasażerów pociągów dalekobieżnych na Dworcach Wschodnim, Centralnym i Zachodnim.
W pierwszym dniu liczenia pojazdów nieoczekiwanie w centrum miasta, przy ul. Grzybowskiej ok. godz. 10.00 wstrzymany został ruch, a na miejsce przybyły służby ratownicze. Ulicę otwarto po ok. 45 minutach, ale specjaliści odpowiedzialni za budowę modelu ruchu uznali, że nie jest konieczne powtarzanie pomiarów w tym miejscu, bo działo się to poza godzinami szczytu i nie zaburzy modelu.
Podobnie podczas pomiarów w metrze 26 maja ok. godz. 10.00 na stacji Świętokrzyska włączył się alarm przeciwpożarowy. Po kilku minutach został odwołany; w tym przypadku naukowcy także uznali, że nie ma potrzeby dodatkowego liczenia pasażerów. Tysiąc ankiet przeprowadzono z podróżnymi autobusów komunikacji regionalnej.
Podczas WBR założono także zbadanie ruchu towarowego. Do końca czerwca zrealizowano 1450 wywiadów z kierowcami ciężarówek.
Obecnie trwa sprawdzanie i wprowadzanie do bazy ostatnich ankiet i wyników pomiarów oraz przetwarzanie zebranych danych. Końcowy raport z WBR 2015 zawierający zestawienia opisujące zachowania komunikacyjne mieszkańców Warszawy (m.in. liczb podróży wykonywanych w ciągu doby w określonych celach, wykorzystywanych środków transportu i czasów podróży) oraz wielkości ruchu i liczby pasażerów komunikacji zbiorowej zostanie przekazany do końca listopada 2015 roku.
Przygotowany na jego podstawie model ruchu będzie gotowy do końca maja 2016 r. Warszawskie Badanie Ruchu 2015 wykonuje wybrane w przetargu konsorcjum, którego liderem jest instytut badawczy PBS, w skład którego wchodzą ponadto Politechniki Warszawska i Krakowska.