PKP Intercity zmienia zastosowanie spalinowych Gam

PKP Intercity zmienia zastosowanie spalinowych Gam

13 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity zapewnia, że uzyskało unijną zgodę na używanie spalinowych Gam na innych trasach niż wymienione we wniosku o dofinansowanie z unijnego programu operacyjego. Lokomotywy z bydgoskiej Pesy zamiast na trasie Rzeszów-Zagórz, kursują na trasie Rzeszów-Lublin.

Fot. Seweryn Wierdak, youtube

Od 1 lipca lokomotywy spalinowe Gama, objęte dofinansowaniem z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, miały kursować na liniach Rzeszów – Zamość i Rzeszów – Zagórz. Właśnie obsługę tych tras, a także kilku linii w północnej Polsce wymieniono we wniosku o dotację.

W praktyce spalinowozy Gama od połowy czerwca zaczęły prowadzić pociągi PKP Intercity na tej trasie. Jednak już po kilku tygodniach mieszkańcy tego regionu stracili kontakt z najnowszą polską technologią. Podróżujący do Zamościa znów muszą korzystać z pociągów ciągniętych przez stare spalinowozy np. SU46.

Doszło do tego, że 8 lipca z powodu awarii lokomotywy, pociąg "Światowid" został odwołany. W tym samym czasie lokomotywy Gama SU160 ciągnęły pociągi TLK Rzeszów – Lublin, czyli na trasach nie uwzględnianych we wniosku o unijne wsparcie.

– Szacujemy, że obecne zmiany w wykorzystaniu SU160 są czasowe – wyjaśnia Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity. 

Zapewnia, że na odstępstwa od dedykowanych projektowi tras uzyskano odpowiednie zgody.

Projekt zakupu dziesięciu lokomotyw spalinowych Gama jest w 70 proc. finansowany z funduszy unijnych. Całość zamówienia kosztowała 131,2 mln zł, z czego 67,2 mln to właśnie unijne środki z programu Infrastruktura i Środowisko. Dofinansowaniem objęte są wszystkie zamówione lokomotywy.

Obecnie PKP Intercity dysponuje już trzema nowymi lokomotywami tego typu. Jak wynika z informacji przekazywanych wcześniej przez Pesę, realizacja całości kontraktu powinna nastąpić do końca października 2015 r. Pierwszą lokomotywę przekazano PKP IC w drugiej połowie maja br.