PKP IC: w 2015 r. przewieziemy 30 mln pasażerów

PKP IC: w 2015 r. przewieziemy 30 mln pasażerów

16 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

– Na koniec I półrocza 2015 r. PKP Intercity osiągnęło dodatni wynik finansowy – poinformował prezes Jacek Leonkiewicz podczas dzisiejszej prezentacji działań spółki w I półroczu. Dodał jednak, że na koniec tego roku należy spodziewać się straty netto.

Fot. Adam Maciejewski

– Od początku roku liczba klientów PKP IC wzrosła o 1,9 mln w porównaniu do roku poprzedniego. Pociągi ze znakiem PKP IC przewiozły 13,4 mln pasażerów, co oznacza wzrost o 16,5 proc. w porównaniu do I półrocza 2014 r. – poinformował prezes Leonkiewicz.

Spółka nadal prowadzić będzie sprzedaż biletów na warunkach promocyjnych, takich jak m.in. "Happy Hours". Szef  PKP IC zapewnił, że na specjalnych warunkach sprzedanych ma być 500 tys. biletów.

Według danych spółki, jest to pierwszy od czterech lat wzrost liczby pasażerów. Najdynamiczniej rozwijającym się segmentem są pociągi ekspresowe. W I połowie 2015 r. składami EIC oraz EIP podróżowało o 62 proc. osób więcej niż w tym samym okresie roku poprzedniego.

W pociągch TLK oraz Intercity liczba pasażerów wzrosła o 9 proc. Ok. 33 proc. biletów na ekspresy EIC oraz EIP sprzedawano w cenie poniżej 60 zł. Dwie trzecie biletów w pociągach ekonomicznych (TLK oraz IC) sprzedawanych było w cenie poniżej 40 zł. Prezes Leonkiewicz przyznał, że to średnie ceny trasakcyjne, czyli uwzględniające wszelki zniżki i ulgi, w tym ustawowe, płacone przez pasażerów w kasach.

Piotr Ciżkowicz, szef rady nadzorczej PKP IC szacuje, że w całym 2015 r. spółka przewiezie ok. 30 mln pasażerów, o 5 mln więcej niż rok wcześniej. Jeszcze przed końcem wakacji 2 mln osób ma byc przewiezionych składami Pendolino. Według szacunków spółki, średnia zapełnienia pasażerami składów Pendolino wynosi 53 proc. i jest na zbliżonym poziomie do frekwencji w pociągach Deutsche Bahn (55 proc.) oraz Trenitalia (50 proc.).

Według obliczeń PKP  IC, kursowanie składów Pendolino jest rentowne. W maju zysk po odliczeniu kosztów wyniósł 2,5 mln zł, zaś w czerwcu juz 7,4 mln zł.

Największy wzrost połączeń, o 174 proc. odnotowano w tym roku na linii Warszawa - Trójmiasto, zaledwie o 36 proc. wzrosła liczba pasażerów na trasie Warszawa - Katowice. Prezes Leonkiewicz przyznał, że w tej relacji spółka chce podjąć dodatkowe działania promocyjne. Przewiduje m.in. przedłużenie kursów Pendolino aż do Bielska-Białej.