Kolej pomoże w likwidacji cyfrowych białych plam

Kolej pomoże w likwidacji cyfrowych białych plam

20 lipca 2015 | Autor:
PODZIEL SIĘ

Zgodnie z unijną strategią rozwoju sieci szerokopasmowych, spółki zarządzające obszarem kolejowym, jak PKP PLK, są zobowiązane Dyrektywą 2014/61/UE do udostępnienia infrastruktury technicznej dostawcom sieci łączności elektronicznej. UTK jako regulator rynku ma za zadanie koordynować ten proces. – Rozpoczęliśmy już dyskusję jak wykorzystać do tego celu m.in. maszty GSM-R – mówi prezes Krzysztof Dyl.

Fot. Kapsch

Nowe regulacje nakazują udostępnianie każdego rodzaju infrastruktury liniowej, w tym kolejowej na potrzeby sektora telekomunikacyjnego. W dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/61/UE ws. środków mających na celu zmniejszenie kosztów realizacji szybkich sieci łączności elektronicznej (tzw. dyrektywa kosztowa) wskazano, że realizacja stacjonarnych i bezprzewodowych szybkich sieci łączności elektronicznej w całej Unii wymaga znaczących inwestycji, z których dużą część stanowią koszty robót w zakresie inżynierii lądowej i wodnej robót inżynieryjno-budowlanych.

Aby zatem zmniejszyć koszty zapewnienia dostępu szerokopasmowego i uniknąć uciążliwych procedur administracyjnych dotyczących udzielania zezwoleń, należy zwiększyć efektywność wykorzystania istniejącej infrastruktury pasywnej (np. przewodów, kanałów kablowych, studzienek, szafek ulicznych, słupów, masztów, anten, słupów kratowych i innych pomocniczych elementów infrastruktury).

– Razem z PKP PLK, Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji i Krajową Izbą Gospodarczą Elektryki podjęliśmy już działania polegające na tworzeniu platform na rzecz wymiany informacji o projektach prowadzonych przez głównego zarządcę linii kolejowych, aby znaleźć synergię dla inwestycji kolejowych i telekomunikacyjnych – mówi Krzysztof Dyl, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Taka platforma informacyjna o planowanych postępowaniach przetargowych PKP PLK jest już dostępna na stronie UTK.

– W ten sposób dokładamy wszelkich starań, aby modernizacja infrastruktury kolejowej mogła iść w parze z rozwojem szybkich sieci łączności elektronicznej w Polsce – zaznacza Krzysztof Dyl.

Odnosi się to głównie do projektów współfinansowanych ze środków unijnych, które mają za zadanie zatarcie tzw. cyfrowych białych plam, obejmujących tereny, gdzie nie ma dostępu do internetu o prędkości co najmniej 30 Mb/s.

– Oczywiście pozostaje pytanie, jak te przedsięwzięcia ze sobą skorelować. Warto przypomnieć, że Polskie Linie Kolejowe realizują własną inwestycję w system łączności cyfrowej na potrzeby bezpieczeństwa ruchu pociągów. W związku z tym należy zastanowić się, jaka jest w tym kontekście np. możliwość wykorzystania masztów kolejowej sieci GSM-R. Niemniej, tę ważną dyskusję już rozpoczęliśmy i niedługo wypracujemy wspólne rozwiązania – zaznacza prezes Dyl.